Logga in för en bättre upplevelse.
Taxibranschen ser ut att stå inför ett skifte. Nya aktörer såsom amerikanska Uber konkurrerar mot traditionella åkerier. Samtidigt rapporteras att taxichaufförer på flera bolag kör under dåliga arbetsförhållanden.
23 artiklar senast uppdaterad 2019-05-30 22:40.
Var tredje dollar Uber får in blir förlust.
Taxi kan vara väldigt lönsamt – i vart fall för ägarna till utmanaren Uber.
Ursinniga taxichaufförer i Barcelona och Madrid strejkar och blockerar vägar i protest mot Uber och andra åktjänster, som de menar hotar deras levebröd.
Uber-chaufförer måste ha taxilegitimation, enligt regeringens förslag till nya regler för taxibranschen.
Karl Sigfrid: Vi blev alla lurade och vi blev alla utnyttjade.
Taxiutredningen föreslår en klar gräns mellan taxiverksamhet och samåkning, som ska ske utan vinstintresse.
Uberförare i den brittiska huvudstaden är inte egenföretagare, utan har rätt till semester och sjuklön som andra lönearbetare.
Hundratals danska taxichaufförer har till på onsdag utlyst en protest mot Uber Technologies transporttjänster, som anses konkurrera om taxikunder med oschyssta metoder.
Regeringens nya taxiutredning ska bland annat granska Uber och reglerna som öppnar upp för nya bolag.
Efter Ubers kontroversiella intåg i Europa vill taxitjänsten gå myndigheterna till mötes.
Är Uber bara en förmedlare av resor eller har företaget ett arbetsgivaransvar för sina förare?
Ett nytt appbaserat beställningssystem kallat Arro ska göra att taxinäringen i New York får tillbaka de kunder man förlorat till uppstickaren Uber.
Företag ska göra rätt för sig, betala skatt och följa regelverk, men även lagstiftningen måste uppdateras.
Borgerliga politiker hyllar tjänsten Uberpop, trots att den i praktiken fungerar som svarttaxi och är företagsfientlig, skriver fem taxichaufförer på Svenska Dagbladets debattsida.
Moderata politiker hyllar tjänsten Uber, som ”kopplar ihop chaufförer och resenärer”. Men
Moderaterna är kritiska till regeringens ansatser om skärpt regelverk för taxibranschen.
Maria Eriksson: Regeringen tillsätter en utredning för att skärpa reglerna i taxibranschen.
Taximarknaden i Sverige fungerar inte tillräckligt bra.
Ökad lönsamhet för åkarna och bättre villkor för förarna.
Taxi – en bransch med allt sämre lönsamhet, mycket skumrask och dåliga arbetsförhållanden.
Erik Hagström: Taxibranschen förfaller.
Arbetspass på 12-13 timmar.
Det är i princip klart att ett amerikanskt riskkapitalbolag köper en svensk jätte inom taxi, där Taxi kurir och Taxi 020 ingår.