Logga in för en bättre upplevelse.
Forskare: Kan spela en större roll först när utsläppen har minskat avsevärt.
Svenskt Näringsliv: Sverige gör störst nytta genom att exportera klimateffektiva produkter.
Peter Wennblad: Klimatpolitiken bygger på önsketänkande. Inte minst om kärnkraften.
Peter Wennblad: Hybrit är Sveriges största och dyraste samhällsprojekt. Och det hemligaste.
Replik | Jessica Alenius: Slopa inte viktiga styrmedel.
Replik | Professor Ing-Marie Gren: Stora möjligheter att införa en effektiv klimatpolitik i Sverige.
Replik | Fältbiologerna: Regeringen har slaktat klimatpolitiken.
John Hassler: Inget tyder på att ett behållande av elbilssubventionerna och reduktionsplikten skulle vara bra för klimatet.
Professor: Klimatprocesser har framgångsrikt drivits mot regeringar i flera länder.
Per Kågeson: Skrivningar om kärnkraft räcker inte långt.
Tre forskare: Dagens fokus på fossila utsläpp skymmer sikten för vad som är möjligt på kortare sikt.
Slutreplik | Forskare: Det går inte att förlita sig på biobränsle.
Replik | ”Tillgången på fossilfria flygbränslen börjar nu öka dramatiskt.”
Forskare: Vid en omställning behöver resandet ligga under nivån som rådde innan pandemin.
Erica Treijs: Det kommer inte längre lysa grönt för familjen som flyger över Atlanten.
Så vill regeringen omvända skeptikerna.
Rockström och Kåberger: Nu är inte tillfället att sänka bränsleskatten.
Ellen Gustafsson, Timbro: Problemet är att politiker inte vet hur klimatomställningen kommer att se ut.
Kalle Sundin: Klimatstriden innebär en traditionell vänster-högerkonflikt.
L: Svenska initiativ för koldioxidinfångning kan få stort genomslag.
Peter Wennblad: Jimmie Åkesson tror inte på Sveriges klimatmål. Det gör snart inte Ulf Kristersson heller.
Dan Birgerson: Svensk biogas är lika ren som el – låt det styra villkoren för miljöbilar.
Lars Josefsson: Konsumenternas makt är avgörande i klimatpolitiken.
Mats Engström i slutreplik om satsningar inom klimatpolitiken.
Industrin: Riskabelt att tro att det enbart går att effektivisera.
Debattör: Sätt resurseffektiviteten först – det är nyckeln till en framgångsrik klimatpolitik.
Forskare på Ratio: Teknologier som skulle beskrivas som mirakel år 1990 rullas nu ut till låga kostnader.
Peter Wennblad: Här är fem svenska misstag klimatministern kan hjälpa resten av världen att inte göra.
Peter Wennblad: Klimatmålen är omöjliga att nå. Det måste vi prata om.
Reformisterna: Storsatsa på en grön och rättvis omställning av industrin och ekonomin.
Torbjörn Nilsson: Konflikten finns i alla regeringsunderlag som innefattar C och MP.
Professor Mats Eklund: Klimatpåverkan avgörs av andelen förnybart i elsystemet.
Lorentz Tovatt: Sverige ska inte bidra till avverkad regnskog och gigantiska monokulturer.
Flyg från Köpenhamn till Thailand ”bättre” för svenska klimatmålen än bilsemester i Sverige.
Jessica Rosencrantz (M): Sverige bör använda det tidsfönster som har uppstått.
Peter Alestig: Forskare pekar på att besluten som fattas nu är helt avgörande.
Regeringen lever inte upp till kraven i klimatlagen, menar Jessica Rosencrantz (M).
Peter Alestig: Svidande forskarkritik riktas mot Sverige.
Samtidigt som tvivelaktiga projekt beviljats medel möter näringslivet ett oklart regelverk vid ansökningar till Klimatklivet.
Det statliga arbetet med samhällets klimatanpassning brister och måste förbättras.
Regeringens förslag om en punktskatt på plastpåsar skulle ta död på ett av de bästa exemplen på cirkulär plastanvändning i Sverige.
Om inte regeringen låter Preemraff bygga ut kommer något annat land med sämre miljölagstiftning stå med öppna armar.
Många bra förslag – men det krävs mer.
Nya skatteregler ska gynna cykelpendling – medan bensin och diesel kan få högre skatter.
Regerings nya handlingsplan kommer knappast att räcka för att nå de uppsatta
Ju mer svensk industri exporterar och ersätter kolkraftsbaserad industri på världsmarknaden, desto mer sänks de globala koldioxidutsläppen.
Skattesystemet med bonus malus gör att fordonskombinationen bil och husvagn kan premieras framför en husbil – trots att den senare har lägre utsläpp.
Varför skall vi som företagare fortsätta att anpassa våra fordon till nya och ambitiösa miljömål när tacken blir ökade kostnader för oss samt minskad konkurrenskraft?
Trafikens klimatpåverkan minskar inte.
Regeringen måste svara på hur klimatnyttan av vindkraft till havs ska vägas mot andra värden, till exempel arters bevarande.