Logga in för en bättre upplevelse.
Västanå Teater ger Jon Fosses bearbetning av ”Eddan” som förvandlar Berättarladan till en gudomlig spelplats.
De drastiska besparingarna som Skillinge teater ålagts präglar årets huvuduppsättning.
Operans krigarkvinnor intar Årsta teater och väcker liv i den feministiska utopin.
Violinisten och visionären Hugo Ticciati förvandlar slottsteatern Confidencen till ett musikaliskt tittskåp under O/modernt-festivalen.
Stil, förfall, charm, skamlöshet – Blanche är en gåta och ett hudnära förvandlingsnummer.
Blod och eld, dans och musik är det gott om när Bulgakovs ”Mästaren och Margarita” än en gång går från roman till teater.
Amasoner, nunnor, förförare och betjänter – alla tar de ton i sommar.
SVT kommer att sända ”Eskapist” av den prisade koreografen Alexander Ekman i januari.
Anna Ångström: Operapristagaren Alexander Ekmans succébalett ”Eskapist” slutar spelas, trots hårt publiktryck.
Världskoreografen Alexander Ekman belönas med SvD:s operapris 2019 för ”Eskapist” – en hyllning till verklighetsflykten.
Madeleine Hessérus: Den aktuella dansföreställningen ”Processen” på Operan påminner om hur sällsynta fysiska tolkningar av Franz Kafkas romaner är.
Unga Dramaten fortsätter att omvandla vuxenklassiker till barnteater.
Lars Ring: Sönderslagna intill oigenkännlighet – så spelas klassikerna på Theatertreffen 2019.
Ylva Lagercrantz Spindler: Teaterchefer med stenar i fickan, en separatistisk bastuklubb och ett seminarium med främst män som målgrupp.
Lars Ring: Nio hinkar blod, nakna aktörer, tv-bilder på storskärm – på festivalen Theatertreffen i Berlin spelas bland annat antikens dramer under en dionysisk heldag.
Hur hanterar man sorg?
Det är svårt att konkurrera med våren, som gör sitt intåg i södra Sverige.
Jesper Larsson blir chef för Kulturhuset Stadsteatern, en av Sveriges största kulturinstitutioner.
Anna Ångström: Stockholm rekryterar från Malmö – Jesper Larsson ska axla manteln efter Benny Fredriksson.
Reformationens våldsamma tidevarv har inspirerat till en grandios opera om Martin Luther.
På Confidencen spelas moderniserad barockopera för ung publik.
Turteatern bjuder på skojiga läskigheter när man spelar den gamla filmklassikern ”Nosferatu” för barn mellan fyra och sju år.
De blandar Platon med Nya Karolinska sjukhuset.
En grupp könsrollssabotörer tar med publiken på en iscensatt visning när Kulturhuset Stadsteatern och Nationalmuseum samarbetar i ”Transformationer”.
Anna Pettersson har sannerligen gjutit liv i den anrika Strindbergsscenen vid Norra Bantorget.
Växelströmmens uppfinnare, geniet Nikola Tesla, är inspiratör för koreografen och dansaren Stina Nyberg.
Erik Holmströms drastiska samtidskritik riktas mot en prestationskultur där människan ses som maskin.
Ett jobb som danschef blir ledigt när Annelie Gardell slutar vid årsskiftet efter sex år som teaterchef för Dansens hus i Stockholm.
En förtvivlad kvinna ringer ett sista samtal till sin älskade som är på väg att lämna henne.
Anna Azcárate tolkar med humor och energi ”Mäster Olof” helt på egen hand.
Girighet och växtkraft i apokalyptisk miljö är ramen när Göteborgs stadsteater sätter upp en av de kända horrormusikalerna.
Mitt i Dramaten-krisen tar Teater Giljotin och Kulturhuset Stadsteatern tillsammans ett fast grepp om teaterns sexism i den nyskrivna pjäsen ”Backstage”.
Samhällsfrågor avspeglas också inom barnteatern.
Edda Magnason ger Mikael Wiehes låtar en helt ny lyster.
Att vilja bli älskad men bli bortvald är temat på den kritikerrosade boken ”Nuckan” som blir pjäs på Kulturhuset Stadsteatern – en av alla höstens premiärer.
Äkta vigsel på scen och smärtsamma erfarenheter av kärlek får publiken ta del av i Folkoperans uppsättning av Haydns ”Skapelsen”.
Lekfullt, dansant och associativt om maktrelationer mellan barn och vuxna.
Hon var samtida med Strindberg, men var tvungen att ta en manlig pseudonym för att bli publicerad.
Om man vill göra en action-Carmen – varför gå omvägen över Peter Brook?
Lars von Triers film i teaterversion är en storslagen och djärv satsning som visar att våra länsteatrar står för konstnärlig förnyelse.
Om skräcken inför separationer – såväl skilsmässor som döden själv – handlar Lolo Ambles nya pjäs som haft premiär på Dramaten.
En rad stjärnkoreografer är aktuella på Kungliga Operan nästa säsong.
Länken mellan liv och konst – var finns den?
Ett jubel över livet.
Är godhet ett egoistiskt projekt?
Bibelstudier med halsbrytande luftfärder iscensätts på Dramaten där artister från Cirkus Cirkör bidrar till att levandegöra berättelserna.
Det världsberömda danskompaniet har hetat Cullbergbaletten sedan grundandet 1967.
Med dragkingen Qarl Qunt har Sofia Södergård erövrat en plats på scenen.
Barnen är hjältar i denna skruvade, energifyllda saga om en läsande flickas kamp mot obildning och våld.
Nära hundra år efter urpremiären sätter Kungliga Operan upp ”Kung Roger” i ett samarbete med Teatr Wielki i Warszawa.