Logga in för en bättre upplevelse.
Fria operagruppen Kamraterna låter Mozarts ”Enleveringen ur seraljen” handla om den bortrövade Natascha Kampusch.
Parkteatern firar 75 år med en kabaré om Stockholms framväxt.
Den grekiska koreografen Nefeli Oikonomou klär av kroppen och låter rösten ljuda och ropa i ett verk under festivalen ”Rhymes” på Weld i Stockholm.
Disney som drömfabrik – men för vilka slags fantasier?
Ylva Lagercrantz Spindler: Mord, arresteringar och trakasserier tillhör vardagen för många scenkonstnärer som vågar vara regimkritiska.
Hallå där!
Wagners ”Nibelungens ring” på Kungliga Operan i Staffan Valdemar Holms regi är en uppsättning som har åldrats väl.
Hannes Meidal och Jens Ohlin får SvD:s Thaliapris 2017 för ”Hamlet”.
Rapparen Mapei tar övertygande steget in i teatervärlden med en musikalisk monolog om att våga stå för den man är.
Den franska streetdansstjärnan Antoinette Gomis inleder Urban Connection-festivalen med att lyssna till Nina Simone.
Theresa Benér: Social utsatthet i Wales, stigmatisering av transpersoner i Iran och religiös maktfullkomlighet i USA: den samtida scenkonsten tycks besatt av att tackla politiska frågor.
Den dystopiska världsbilden i svenska rymdoperan ”Aniara” aktualiseras av vår tids klimathot.
Ilon Wiklands självbiografiska skildring av det ensamkommande barnets resa och om konstens kraft har blivit barnopera som tar sin publik på allvar.
Utsökt scenpoesi överträffar politiska pekpinnar i Cirkus Cirkörs nya ”Movements”.
Till mitten på sin levnadsbana hunnen skapar Mattias Knave en rapp och innehållsrik iscensättning om uppror och att hitta hem.
Kort, nutida.
Sindri Runudde berättar med lågmäld intensitet och avväpnande humor om att vara blind – och dansare.
Elin Wägner uppdaterad med hiphop och Hamlet som samtidsthriller.
Teater Sagohuset i Lund firar 30 år med ”Fåglarnas konferens” – en skönhetsupplevelse om att hitta det gudomliga i sig själv, men också om underkastelse.
En strålande ensemble sjunger ut i ”Fun Home, en känslostark, lustfylld musikal om identitet och familjehemligheter, efter Alison Bechdels självbiografiska serieroman.
Instuderingen av Birgit Cullbergs balett ”Eurydike är död” är en kärleksgärning som griper tag.
Philip Zandén iscensätter en laddad, välspelad pjäs om Hans Litten, advokaten med mod nog att åtala Adolf Hitler.
En snygg klassikerredovisning – men ”Löwensköldska ringen” på Uppsala stadsteater saknar till stora delar fördjupning och nerv.
Gunilla Jensen: När Cullbergbaletten idag inleder sitt 50-årsfirande finns det mycket som det internationellt inflytelserika danskompaniet kan vara stolt över.
Amanda Apetreas och Halla Ólafsdóttirs nya verk det kvinnliga, mörka och kåta.
En ljudsatt installation.
Skånes dansteaters ”Spectrum” är ett allkonstverk om färgers symbolik.
Helkvällen ”Max+” pendlar mellan det maximala och det minimala – det är en utmaning för dansarna och i viss mån publiken.
Med syftet att sprida kärlek över jorden ironiserar Turteatern över samtida företeelser.
Cullbergbaletten är en världsberömd 50-åring som firar med revolutionär glöd.
Från klasskamp till postrevolutionär apokalyps – här är Cullbergbalettens 50-åriga historia i bilder från några av signaturverken.
Politiskt engagerad, ensamstående mor, pionjär inom dansen och teve-mediet – Birgit Cullberg hade många roller.
Konsten eller livet är valet i Pär Isbergs nya tolkning av baletternas balett.
Barn vill upptäcka, vuxna skyndar på.
Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitjs bok om hur barn upplever krig har blivit modig teater för barn.
Nutida kärlek och frihetslängtan är centrala teman i Viktor Tjernelds vitala uppsättning av Ibsen.
Assata Shakur och hennes kamp under den amerikanska medborgarrättsrörelsen under 1970-talet är avstamp för en personlig betraktelse över att vem man är.
Vittnesmål från fångar i det etiopiska fängelset Kality är utgångspunkt för en angelägen dokumentärpjäs om människor som fängslas, torteras och döms till groteska straff för sin vilja att tala fritt.
Livets stora frågor gestaltas bäst med humor och musik mitt i vardagen.
På blott en timme bjuds en fullödig allkonstupplevelse.
Måleri och dans möts i ett nytt samarbete mellan Jesper Waldersten och Kenneth Kvarnström – det är som att se en inre medvetandeström ta fysisk gestalt, skriver Anna Ångström.
Anna-Lena Efverman med sin publikkontakt och Robert Fux med sin unika diktion är ett fantastiskt radarpar som ger Martina Montelius kortroman ”Främlingsleguanen” kropp, skriver Lars Ring.
Marie-Louise Ekmans drömspel om den åldrande modern spelas på Dramatens stora scen.
Helena Franzéns senaste dansverk ”What’s left behind” är som ett väl avvägt koncentrat av hennes koreografi, rentav en miniretrospektiv, skriver Thomas Olsson.
Ärlig, rak närteater – det är vad Fria Teatern erbjuder när regissören Ulla Gottlieb tolkar Tennessee Williams drama med extra svärta och humor.
Inramningen är stram – känslorna desto starkare.
Monster, oetiska medicinska experiment – och skräck.
Tjechov kan med fördel flyttas till i dag, men trots ideliga bordtennismatcher lyckas uppsättningen på Göteborgs stadsteater inte skänka liv åt rollerna, skriver SvD:s Lars Ring.
I ”The Nether” ställs akuta frågor om laglösheten på nätet.
Samma dag som terrordådet utanför parlamentet i London äger rum har en pjäs om varför en ung man blir jihadist premiär.