Logga in för en bättre upplevelse.
Eva Säfström, verksam på Kungliga Operan som repetitör, tilldelas 2018 års stipendium och 50 000 kronor ur Gunilla Roempkes dansstiftelse.
En julsaga som frustar av fantasi och lekfullhet – lagom till helgerna bjuder Strindbergs intima teater på kammarspelet ”Svarta handsken”, iscensatt som drömsk slå-i-dörrar-fars.
Teatern, musiken och skådespelarkonsten vinner över kadaverordning och straffpredikningar i Eva Bergmans julkortssaga ”Fanny och Alexander”.
Adolphe Binder fick sparken från toppjobbet på Tanztheater Wuppertal i somras.
Maria Kulle spelar den grinige ockraren Scrooge när Viktor Tjerneld sätter upp Dickens klassiker ”En julsaga”.
Leontes tyranniska och känslostyrda regim får huvudrollen när Johan Holmberg gestaltar den svartsjuke monarken i Shakespeares ”En vintersaga”.
På Backa teater kan skådespelarna fånga publiken, respektfullt och underhållande, till och med när det handlar om den kapitalistiska ekonomins utveckling.
Timothy Snyder inspirerades av Donald Trumps valseger och regissören Carolina Frände och ensemblen inspireras i sin tur till en inhemsk historia om fiffel och makt.
Julen närmar sig – den största av familjehögtider.
Åtta kvinnor spelar huvudrollen – men talar bara om män.
Ibsensåpa i tolv delar.
Som dotter till Ingmar Bergman har hon fått många internationella erbjudanden.
Dans som studsar fram i en squash-hall, installationer som är balansakter eller rum för trance – MDT:s årliga scenfestival av repriser och nytt bjuder in till reflektion.
Dansgruppen Vindhäxor är ett kulturfenomen som verkat i nära 40 år.
Kvinnor utnyttjas, de svaga krossas.
Smittande dansglädje och vita fjärdrar finns i Claire Parsons version av ”Svansjön”.
Lars Ring: Teaterhösten i London är ovanligt inriktad på samhällsorienterad dramatik.
Proffs och särskoleelever möts i duetter som ger en egen ton till ”A place”.
Ylva Lagercrantz Spindler: Det är gala och champagne på den internationellt kända teaterfestivalen i Sankt Petersburg och dags för den polske regissören Jan Klata att hålla ett ödmjukt tacktal.
Döden är närvarande i Malmöoperans franska ”La traviata”.
Guldet är ett kärleksbarn som kidnappas och torteras i en värld dominerad av samvetslös exploatering.
Döden är en kvinna i vitt – dansaren Charlotta Öfverholm.
Theresa Benér: Teatern måste ta risker och visa sig sårbar.
Klasshat och humor i ett pannrum – Teater Tribunalen har tillfälligt flyttat ut och hittat en perfekt plats för en rykande het O’Neill-uppsättning.
Ondskan har en arvtagare i Fausts kvinnliga lärjunge Iris Wagner.
Ett koreografiskt urverk tickande av kvinnokraft – så kan Anne Teresa De Keersmaekers genombrottsverk från 1983 beskrivas.
Poeten och akademiledamoten Werner Aspenström föddes för 100 år sedan.
Graviditet, deg och bullbak är inslag i Nadja Hjortons solo om moderskap och kvinnoroller.
Kroppar blir bokstäver som blir ljud som blir ord när dansduon på Bokstavsbyrån lekfullt leder barnen in i läsandets värld på Zebradans.
Smålands Musik och Teater vågar spela en svart, poetisk men fragmentiserad skildring av en samtid som med skräck väntar på nästa dåd, nästa död.
Inte en död sekund finns i Mari Carrascos verk ”Paper plane”.
Karl-Bertil Jonsson tar ton.
Med 25 dansare gör Virpi Pahkinen ännu en suggestiv utflykt i sitt unika universum.
Helena Franzén plockar fram den anspråkslösa rörelsen och låter den växa till något större.
Staffan Götestam har skrivit ett litet triangeldrama om längtan och identitet.
Moment:teater plockar fram en hundra år gammal undergångspjäs av Georg Kaiser, vilket är spännande.
Lusten och fallet, människan och universum är de poler mellan vilka Kungliga Balettens nya program rör sig.
Pontus Stenshäll försöker hitta fram till en mer sann Shakespearebild med stilkrockar och genom att höja volymen och stryka under olika typer av publikkontakt.
Orden har större betydelse på scen än på film vilket drabbar Oscarsuccén ”Shakespeare in love”.
Av ett kilometerlångt rep och metallstänger skapar duon Quarto ännu en gång ett verk som rymmer skulptural skönhet.
Rösten ska vara själens spegel.
Sju aktörer och en hel magnifik kammarkör skildrar den stora skogsbranden utanför Sala 2014.
Mikael Persbrandts Argan styr med darrande, hypokondrisk järnhand och får kompetent motstånd av en liten men mångkunnig ensemble på Maximteatern.
Ett tusenårigt verk med mytologisk ram – och ändå obehagligt aktuellt.
En härlig skamceremoni som ger tröst, medkänsla och befrielse iscensätts nu på Unga Klara.
Det röks och snortas kokain i ständig jakt på rus och mening när prisbelönte koreografen Sidi Larbi Cherkaoui avrundar sin trilogi på Göteborgsoperan.
Begär, makt och sexualitet i en närgången undersökning – i solot ”21 pornographies” fortsätter Mette Ingvartsen att utveckla sitt tema som nu är en serie om fyra verk.
Även för 2 500 år sedan kom flyktingar över Medelhavet och sökte skydd.
Att höra till eller bli bortvald är ett aktuellt tema när Skånes dansteater intar Malmö Opera med en tvådelad kväll.
Weld Company har lockat Yvonne Rainer, en av den postmoderna dansens förgrundsgestalter, till Stockholm för att göra ett nytt verk.