Logga in för en bättre upplevelse.
Här samlar vi alla recensioner i SvD av teateruppsättningar över hela landet.
Sommaren inleds med ett frälsningsliknande kärleksparty.
Hela naturen spelar med när norska Visjoner Teater gästar med ”Hedda Gabler”.
”Den stora skrivboken” på Dramaten blir en väl ensartad skildring av krigets råhet.
I ”Metropol” tar ensemblen med oss på en resa 500 år framåt i tiden.
Malmö dockteaters ”Inferno” är en virtuos hyllning till kollektivets skaparkraft.
Skådespelaren återerövrar jiddisch i en känslosam show på Dramaten.
Andreas T Olsson tar med barnen på en filosofisk resa i fantasin.
Kongenialt av Frida Röhl att iscensätta Julia Ravanis bok ”Skönheten i kaos”.
Tyska Rimini Protokoll får oss att applådera ”författaren Thomas Helle”.
Marianne Goldmans ”Nattsystrar” spelas med kompromisslös energi.
Det är inte lätt att veta var allt börjar och slutar på Moment:teater.
Jean Cocteaus 90 år gamla pjäs får en aktuell twist på Dramaten.
Laddade känslor när Selma Lagerlöf och Sophie Elkan släpps loss på scenen.
I Nina Wähäs debut som dramatiker stannar rollerna vid skisser.
Alexander Mørk-Eidem skruvar ”Röde Orm” till utopisk fantasi.
Aristofanes aktuella pjäs blir musikaliskt drömspel på Soppteatern.
Lögnen är nära granne med sanningen i ”Snattaren” på Ung scen Öst.
Marianne Lindberg De Geer ger en känga till såväl kriminal- som psykvården i sin nya pjäs.
Pontus Stenshäll visar en ihjälförvaltad scenkonst i ”Processen” på Göteborgs stadsteater.
Skruvade anakronismer och lokalpatriotism skildrar Uppsalas Olof Rudbeck.
I Michael Thalheimers regi blir rollerna i ”Körsbärsträdgården” mest karikatyrer.
Vanmakt och begär i Nina Jeppssons iscensättning av Selma Lagerlöfs saga.
Orionteatern spelar 18 kortpjäser skrivna av 15 unga ukrainare på flykt.
”Vilda inuti” och ”Lyckliga i alla våra dagar” är generösa uppsättningar för barnen.
Shima Niavarani talar klarspråk om både Iran och snippans geografi.
Tidstjuvarna gör åter livet surt för Momo.
Texten i ”Hidenburg” är en underbar gåva till amatörfreudianer.
Maktrelationen mellan barn och vuxna skärskådas i en pjäs på Stadsteatern.
Malmö stadsteaters ensemble är på topp i Helle Roslings uppsättning.
Tove Janssons ”Sommarboken” är en mestadels finstämd teaterupplevelse.
En fröjd se Husby-profilerna Ahmed Berhan och Sharmarke Emli i ”8 kvadrat”.
”Stormen” på Dramaten är rolig men är också en besk kritik av världsordningen.
Orionteaterns ”Anna Karenina” ger en kaskad av intryck – men berör inte hjärtat.
Klimatdramat ”#jeanne” är en drastisk och absurd dystopi.
Färgglada bollar och lagom läskiga spöken gör teaterlivet spännande för 3-åringar.
Shakespelares ”En midsommarnattsdröm” nyinviger Malmös scenpärla.
Åsa Asptjärn och Gertrud Larsson tar ”Utkantssverige” till scenen.
”Mlimas berättelse” handlar om rovdrift av utrotningshotade djur.
Gruppen Katakombe spelar en svart, sevärd dokumentär om öden i Nazityskland.
På Soppteatern spelas en psykologisk thriller i Sissela Kyles regi.
Pantomimteaterns ”Ego” berättar med humor om barns självbilder.
Turteatern skapar ett eget Festspielhaus när man iscensätter ”Nibelungens ring 2.0”.
Visst omtugg i Jens Ohlins träffsäkra medeltidssaga på Folkteatern i Göteborg.
Östgötateaterns ensemble tar sig skickligt an Elfriede Jelineks kritiska ordmassor.
Ungerska regissören Ildikó Gáspárs ”Caligula” bärs av nervigt samspel.
Ada Bergers ”Skapelsen” är en tidsresa om mödrar och döttrar som träffar hjärtat.
I Natalie Ringlers regi skildras medlöperi och aningslöshet i sömlösa flöden.
Lars Noréns pjäs lockar fram oerhört starka skådespelarinsatser som berör betraktaren.
”Jag rekommenderar starkt ett besök på Strindbergs Intima teater”, skriver Sara Granath.
Björn Kjellman, Peter Andersson och Katarina Ewerlöf är ljuspunkter i ojämn uppsättning.