Logga in för en bättre upplevelse.
Här samlar vi alla recensioner i SvD av opera och musikaler.
50+ artiklar senast uppdaterad 2022-06-24 10:00.
Manipulation och oroväckande begär i kamraternas ”Les enfants terribles”.
Kungliga Operans satsning på nyskrivna kortoperor är lovvärd – ”Taro” sticker ut.
Den nyskrivna operan ”Drömdöden” är både tidlös och rykande aktuell.
Den utrotningshotade ålen hyllas i en ny, välklingande opera av Emmy Lindström.
Enastående röster visar vilka möjligheter ”Rigoletto” rymmer.
Catharina Backmans nyskrivna opera sjuder av dramatiska stämningar och nerv.
Kungliga Operans Puccini-dubbel är kontrasternas afton – med en briljant buffa.
Folkoperans tolkning av ”Così fan tutte” glider isär trots magnifika sångare.
Göteborgsoperans uppsättning av Selma Lagerlöf en sevärdhet.
Mats Larsson Gothes och Susanne Markos nyskrivna opera ”Löftet” är mästerlig.
”Snödrottningen” på Kungliga Operan är uppiggande generös, både musikaliskt och visuellt.
Mozarts opera och Roland Schimmelpfennings pjäs om kung Idomeneo vävs ihop.
”Ragnarök” avslutar Göteborgsoperans stora Wagnersatsning.
Ingela Brimberg och Alan Gilbert gör strålande insatser när ”Valkyrian” sjunger på sista versen.
SvD:s Thaliapristagare Natalie Ringler gör H C Andersens saga till effektiv musikteater.
På Chinateatern försvinner dramats mörka sidor i en lättviktig jukeboxmusikal.
Sydafrikas allkonstnär mixar fram absurda tablåer om algoritmernas makt.
Unga på Operan leker fram barockens sång, dans och komedi från burlesk till elegans.
Bob Hund-låtarna lirar perfekt med den knasiga storyn och surrealistiska ramen.
Göteborgsromantiken hålls kort när Håkan Hellströms låtar blir sprudlande musikal.
Det ryska teamet har expressiva sångare men uppsättningen spretar en del.
Jonas Malmsjö gör en kongenial Konferencier med kylig briljans i Dramatens ”Cabaret”.
Beata och Malena Ernman gör ett levande porträtt av den nerviga stjärnan Édith Piaf.
Häxorna är nedtonade men Susanna Levonen gör en farlig Lady Macbeth i Verdis opera.
”Don Carlos” ger sångarna fritt utlopp ett i inre drömlandskap.
Lekfullhet och precision präglar Malmöoperans ”The sound of music”.
Sara Jangfeldt sjunger likt en naturkraft när Kulturhuset Stadsteatern öppnar med musikal.
Kvinnorna driver handlingen med Ann Hallenbergs fantastiska Agrippina i spetsen.
En uppsättning att bli lycklig av – bland det bästa som visats på Confidencens festival.
Sveriges mest intressanta tonsättare: Tebogo Monnakgotla har skrivit operan ”Zebran”.
En ambitiös produktion med en musikalisk urladdning.
Philip Glass nyskrivna opera blir säregen cirkuspoesi på Malmö Opera.
Obesvarad kärlek, förlorad ungdom och död är temat när Folkoperan återöppnar.
Musikaliskt är det guld av högsta karat när Göteborgsoperan laddar för närbilder.
Malmö opera iscensätter Verdis ”Falstaff” som allegori över Trumps uppgång och fall.
Denna gripande monolog är ett enda långt virtuosnummer – och ett imponerande genombrott för Richard Hamrin.
Folkoperan ger en imponerande fullskalig Wagneropera.
”Prima Donna” är ett porträtt av en drama queen med många drag av tonsättaren själv.
Slapstick och andlös humor lyfter musikalen om 11 september-attackerna.
Bo Löfvendahl: Missa inte den omtalade operauppsättningen som nu streamas.
Projektet behöver dock lite mer svärta.
Peter Mattei är självklar i sin paradroll som förförare och Malin Byström som Donna Elvira är makalös i sin vrede.
Germaine Tailleferres okända kammaropera ”Ledaren” från 1959 erbjuder krumsprång och poesi till en barnpublik.
En neurotisk förförare i behov av tröst är Don Giovanni i Joa Helgessons gestalt.
Den färgstarka Artemisia Gentileschi stannar innanför sin guldram, när Operabyrån iscensätter en konsert som vill väcka den karismatiska konstnären till liv.
Helen Sjöholm och Daniel Engman gestaltar skammen kring psykisk skörhet med humor och musikalitet i ”Next to normal”.
Frihetskamp och motstånd mot despoter är temat i ”Fidelio”, Beethovens enda opera som nu framförs konsertant.
Operans nya novelloperor musiksätter den skrupelfria finansbranschen, kvinnligt konstnärskap och en parterapi med skruv.
I skräckfantasin ”Coraline” förpackas anonym musikmodernism i mossig gestaltning.
Inte ens favoriterna Marianne Mörck och Rickard Söderberg lyckas få fart på festen.