Logga in för en bättre upplevelse.
Ture Rangströms opera ”Kronbruden” skildrar en hederskultur där alla är förlorare.
Folkoperans ”Askungen” har rätt grad av vanvördnad för operakonsten.
Göteborgsoperans påkostade premiär på ”Wicked” är en frikostig show.
Fredrik Benke Rydmans musikal är en nutida variant på ”A chorus line”.
Musikalen efter Colin Nutleys film får ett alldeles eget sceniskt liv.
Oscar Pierrou Lindén och Loa Falkman möts i Malmö Operas höstmusikal.
Sångarna är skickliga men helheten haltar på Drottningholms slottsteater.
Rameaus opera ”Dardanus” på Confidencen är en sång- och musikfest.
I en nyskriven opera om spiritism regerar de unga sångerskorna.
På Läckö slott spelas just nu operan ”Macbeth” som vore den en skänk från ovan.
”Pmsius” är en högväxlad melodram med bombastiska känsloregister.
Kortoperorna i ”Short stories” har ämnesbredd och stor potential.
Göteborgsoperans utsökta kör är behållningen i Verdis ”Nabucco”.
Kungliga Operans ”Salome” är musikdramatik med tidlöst tema.
På Folkoperan peppar publiken gäster från Dockteatern Tittut som ska provsjunga.
Det undermedvetna blir en surrealistisk värld i ”En midsommarnattsdröm”.
På Göteborgsoperan tar man sig an operettgenren med charm och känsla.
Pija Lindenbaum och Niklas Brommare skapar ånyo opera för barn.
Judith i Béla Bartóks opera får en ny dimension i Malin Bångs uppföljare.
Den drabbande operainstallationen ”Silent zone” handlar om incest.
Janáčeks opera ”Fallet Makropulos” på Malmö opera är mycket sevärd
Musiken är ett öppet sår i Kaija Saariahos opera ”Adriana Mater”.
Kvinnorna bär upp Tjajkovskijs spökhistoria på Kungliga Operan.
Mest övertygar musiken i en uppsättning utan solklar riktning.
Prästinnor och passion – operan ”Vestalen” får ny dramatisk nerv.
Strauss klanger får färg när Göteborgsoperan ger sig in i komikens värld.
Far och son Fellbom vänder blad med Wermland operas ”Aida”.
Matheo Lindberg Vivien och Nelma Kollberg imponerar i sina barnroller.
Regissören Rikard Bergqvists uppdatering av ”Hair” på Göta Lejon är inte helt lyckad.
Komik och romantik i Kungliga Operans ”Sweeny Todd”.
Hanna Lindblad som Cassie gör en showstopper i ”A chorus line”.
Ett slitet operahus kan inte förta feststämningen när Kungliga Operan jubilerar.
Operaverkstans ”Snösystern” är mångbottnad operasaga med barnperspektiv.
I KTH:s reaktorhall prövas AI-framtiden med en nyskriven opera av paret Unander-Scharin.
Krystian Lada förvandlar ”Hoffmanns äventyr” till dramatiska filmscener.
Vivianne Holmbergs röst är som ett öppet sår i ”Strandad” på Kungliga Operan.
Norrlandsoperan samlar skickliga sångare i ”Hoffmanns äventyr”.
På Malmö opera får Gounods ”Roméo et Juliette” intensitet.
Bo Löfvendahl fylls av förundrad tacksamhet över att projektet har blivit verklighet.
Oskar Linnros och Veronica Maggios album och relation inspirerar till scenisk ”dokumentär”.
Charlotte Engelkes nya verk för Unga på Operan är en generös fantasi.
Christina Nilsson och Mikael Weinius får till en underbar duett i ”Ariadne på Naxos”.
Eirik Stubøs regi på Folkoperan lyfter djärvt fram teatern i en befriande Bellini-tolkning.
Behållningen med "The bodyguard" ligger helt på det musikaliska planet.
Malmöoperans stora satsning ”Anastasia” är omväxlande och imponerande.
Jessica Elevant och Ulrika Skarby är expressiva i ”Sova vaken” på Parkteatern.
Drottningholmsteatern hyllas med operakonst som glänser och underhåller även efter 300 år.
Publiken på Ulriksdal jublar – över alltihop vilar en oemotståndlig utstrålning.
Sopranen Hedvig Haugerud är en sensation i Opera på Skärets ”Maskeradbalen”.
Musiken förstärker och ger liv åt de psykologiska, känslomässiga och religiösa lagren.