Logga in för en bättre upplevelse.
Här samlar vi alla recensioner i SvD av dans, nycirkus och performance.
Madeline Woo och Calum Lowden smälter samman i ”Manon”.
Mari Carrasco låter dansare och publik vara hjärtat i ”The heart”.
Skånes dansteaters ”In:finite” handlar om planetens tillstånd.
Skådespelaren Olof Yassin är pregnant i rollen som en man som förlorat sig själv.
”Sylph” är ett trolskt allkonstverk som kryper tätt inpå publiken.
SvD:s Operapristagare ger liv åt ett gäng figurer i papier-maché.
En burlesk värld av rumpor, snoppar och ondskefull kanindans.
Publiken får välja musik och ljus i lekfulla ”Change”.
Film och dans vävs ihop i Sidney Leonis verk om danslegendaren.
Kanadensiska ”Make banana cry” vrider om föreställningar om det asiatiska.
Fallande kroppar väcks till liv i dubbelkvällen ”Touched” på Göteborgsoperan.
Madeline Woo och Anthony Lomuljo är ett innerligt kärlekspar i Mats Eks balett.
Niki Tsappos inspirerar publiken på Dramaten att utforska rytmer.
Naturen tar hämnd i Wim Vandekeybus verk på Dansens hus.
Sindri Runudde och Anna Pehrsson gör publiken delaktig i en taktil värld.
En experimentell danskonsert som andas och pulserar.
Balans, rytm och självgående skor i föreställning för de yngsta.
Mästarens klass på Dansens hus rymmer både humor, dans och självtvivel.
Amanda Apetrea och Halla Ólafsdóttir utforskar gränsen mellan natur och människa.
Agitatorisk intensitet präglar ”The answer is land” som gestaltar samisk erfarenhet.
Äntligen vibrerar operahuset av vitalitet – och publiken hänger på.
Kenneth Kvarnströms koreografi och Ane Bruns musik löds ihop på Göteborgsoperan.
Pernille Holdens solo gör motstånd mot vår snabbkonsumerande samtid.
Birgit Cullberg-stipendiaten Ellen Söderhult inspireras av poeten Anne Carson.
Publiken omsluts av en tillåtande atmosfär på Welds dansgolv.
Våldet och dess motsats blir påtagliga när Hofesh Shechter Company gästar Dansens hus.
Kristiina Viiala får universum att svänga i Gunilla Heilborns ”Merkurius”.
Koreografen skapar en dansant minnesstund över tillståndet på jorden.
Helaftonen ”Hammer” på Göteborgsoperan blandar samhällskritik med humor.
Kungliga Baletten dammar av Jerome Robbins och George Balanchine.
Koreografen Marcus Baldemar slår ett slag för gemenskap ända in i döden.
Ofelia Jarl Ortegas senaste verk visar olika maktrelationer i en grupp.
Franska gruppen Paradox-Sal hyllar dansglädje och gemenskap i Dansens hus.
Snyggt stajlade dansare iscensätter ett mörkt tema om hur svarta människor avhumanisera.
Koreografen Alma Söderberg sprider ett virus som det inte går att vaccinera sig mot.
Jefta van Dinther och Cristina Caprioli gör kraftfulla intryck på festivalen Tanz im August.
Konstnären Suutoo tar med publiken på en resa genom psykedeliskt ljus och hypnotiserande rytmer.
Israels berömda danskompani bjuder upp publiken i Ohad Naharins verk.
Kungliga Balettens nya familjebalett är en visuellt bjussig saga.
Jefta van Dinther löser upp gränsen mellan djur, människa och maskin.
Stjärnkoreografen Crystal Pites version av klassikern ”Revisorn” är både kul och kuslig.
Festivalaktuella Minna Krook har skapat en rad klassiker med dansglädje för ung publik.
”Hjärtat inuti” ger fantasieggande upplevelser för bebisar, barn och vuxna.
Dubbelaktuelle koreografen Björn Säfsten låter nya dansare sätta prägel på verket.
Mette Ingvartsen vill få både publiken och hela universum att dansa efter pandemin.
Sydkoreanska Eun-Me Ahn dränker Nordkoreas kultur i glitter.
Anne-Mareike Hess surrealistiska solo leker med konventioner och frigör sig från dem.
Japan möter Sverige i ett associativt verk med dans och bildkonst.
Äntligen nypremiär: Alexander Ekman ger eskapisten upprättelse.
Göteborgsoperans danskompani rör sig virtuost i två olika koreografers barndomsvärldar.