Logga in för en bättre upplevelse.
Skarp protest mot Stockholms stad – varnar för stora skador: ”Mycket omfattande konsekvenser.”
”Världens dyraste bussterminal” försenar bygget – igen.
Mardrömsscenariot: Kraftiga förseningar och två miljarder dyrare än tänkt.
Nya styret upptäckte uppgifter i miljardklassen: ”Extremt oansvarigt och illavarslande.”
Elisabet Andersson: Frågan är om stadens beslutsfattare lärt sig något av kritiken mot Waterfront.
Elisabet Andersson: Stockholms historiska miljöer handlar om så mycket mer än trafiklösningar.
Kronprinsessan Victoria och Estelle med under ceremonin vid Slussen.
SvD har frågat Stockholms politiker vad de anser om det kontroversiella bygget.
Få koll på nya vägarna för cyklister, fotgängare och bilister.
De stora ombyggnationerna av Slussen har påverkat restaurangens inkomstmöjligheter.
Bussterminalen utgör merparten av ökningen – Kristoffer Tamsons (M): ”Mycket allvarligt.”
Nya prislappen skapar internt bråk mellan Stockholmsmoderater.
Elisabet Andersson: En visionsbild från brittiska arkitektkontoret visar hur nya Slussen ska se ut på Södermalmssidan.
Väger avsevärt mer än ”guldbron”.
Över 100 meter längre än Slussens guldbro.
Anna König Jerlmyr (M) svarar: ”Jag är mycket överraskad över det höga tonläget från Kristofer Tamsons.”
Kostnaderna för bygget blir nästan 30 procent högre än budgeterat.
Att bygga en bro i Kina och sedan montera den i skruvhål som borrats i Stockholm är ingenting för den som tycker att "lite snett också är rakt".
Elisabet Andersson: Det går inte att skicka tillbaka ”guldbron” till Kina.
På fredagen inleds arbetet med att vrida guldbron och lägga den på plats som den nya broförbindelsen mellan Södermalm och Gamla Stan.
Från klockan 22 på torsdagskvällen till 05 på måndag stängs Stadsgårdsleden för all trafik då den nya Slussenbron ska bogseras och vridas på plats.
Guldbron som anlände till Slussen i onsdags har nu dragits in på sin plats.
Så till sist – den påkostade guldbron har anlänt till Slussen.
Elisabet Andersson: Guld, guld, guld – och ett lyckat pr-trick.
Lotsen Johnnie Wiklund ska hoppa på fartyget i närheten av Söderarm för att föra in bron i hamn.
Ett rejält precisionsarbete krävs för att få den gyllene bron på plats mellan Gamla stan och Södermalm.
Det lastfartyg som fraktar den nya Slussenbron från Kina har inte registrerat någon ny färddata på över ett dygn.
Slussenbron blir ytterligare försenad.
Den guldfärgade bron på väg till Slussenbygget i Stockholm rör sig igen efter att ha legat still i Medelhavet på grund av väderförhållanden längs rutten.
Slussenbron ligger kvar utanför Marbella och blir ytterligare försenad.
Den guldbro som ska binda ihop Gamla stan och Södermalm skulle egentligen komma fram till Slussenbygget på fredagen.
Den gyllene bro som båtledes är på väg från Kina till Slussen är ännu i skydd utanför Marbella i Spanien.
Guldbron över Slussen, en viktig länk i den nya vägen genom Stockholm, har uppehållits på sin färd.
Den kommer att utgöra den nya vägen genom Stockholm, genom att binda samman Södermalm och Gamla stan.
Minst 700 miljoner dyrare än planerat.
Kostnaderna för Slussens nya bussterminal ökar med 727 miljoner kronor.
En professor varnar för att riskerna med Slussens nya bussterminal i Katarinaberget kraftigt underskattats.
Brandrisken i Slussens nya bussterminal är ännu inte tillräckligt utredd.
Den stora branden vid bussdepån i Hornsberg väcker åter frågor om brandriskerna i Slussens kommande bergterminal.
De senaste 25 åren har antalet cyklar som passerar Slussen ökat med cirka 200 procent.
SvD skickade återigen upp en drönare för att ta bilder av det enorma Slussenprojektet.
Pålningsarbetet som planeras vid Slussen skulle omöjliggöra eventuella framtida planer på att dra Centralbron och tunnelbanan under Söderström.
SL fortsätter gå som tåget.
I Kina susar höghastighetståg fram i över 350 kilometer i timmen.
Längre kötid på Stadsgården, krockrisk med cyklister vid ingången till tunnelbanan och lite mummel i kön uppför trapporna.
Hårt prövade Nacka- och Värmdöbor får vässa armbågarna.
Anonymt, fyrkantigt och ohälsosamt.
SvD skickade upp en drönare och tog unika bilder på det pågående mångmiljardbygget av nya Slussen.
Nya direktiv från trafikförvaltningen i landstinget sätter frågetecken för utformningen av Slussens bussterminal i Katarinaberget.
Den 145 meter långa bron ska fraktas i ett stycke över haven från Kina med Saltsjön och Slussen som slutdestination.