Logga in för en bättre upplevelse.
Nytt besked från regeringen kritiseras av oppositionen och lokala företrädare.
Slutreplik | Investeringar i infrastruktur för transporter är en i grunden politisk fråga.
Replik | Forskare: Investering måste ställas mot samhällsnytta.
Replik | SD: Orimligt lägga skattepengar på höghastighetsbanor.
Debattörer: Vad man säger nej till är i själva verket tillförlitliga tågtransporter i framtiden.
Fyra forskare inom miljömedicin: Väsentligt kraftigare störningar än från regiontåg.
Investering behöver inte leda till positiva klimateffekter, anser fem forskare.
Ministern lovar att de nya stambanorna inte ska tränga ut andra väg- och järnvägsbyggen.
”Inte kan väl ett nyliberalt mikroparti få kidnappa processen.”
Däremot blir det inga nya besked om bygget av höghastighetsbanor.
Kristersson (M): ”En mycket bättre idé i grunden.”
Topphastigheter på 250-320 kilometer i timmen.
Höghastighetstågen splittrar januaripartierna inför avgörandet.
Professor: Kan såväl betongen som stålet bli klimatneutrala blir kalkylen helt annorlunda.
Ministern kritisk till förslaget om nya stambanor.
Debattörer: Ett prestigebygge utan samhällsnytta.
Tågstationer ska placeras utanför stadskärnorna.
Nya stambanor bör byggas om nyttan överstiger kostnaden.
Genom att flytta över trafik från vägar och flyg till järnväg så skonas klimatet samtidigt som det går att upprätthålla mobiliteten.
Timbro: Bara att glömma att bygga järnväg för flera hundra miljarder.
Regeringen kommer att gå vidare med snabbtågssatsningen, även om inte Moderaterna och Kristdemokraterna är med.
Pengarna räcker inte till Ostlänken, den första delen i den planerade höghastighetsjärnvägen.
Partisamtalen om snabbtåg är på spåret igen.
Moderaterna och Kristdemokraterna backar från utfärdade löften om att knyta ihop Sverige med klimatsmart och hållbart resande, ökat bostadsbyggande och förstorade arbetsmarknadsregioner.
I stället för fortsatta samtal låsta till Sverigeförhandlingens höghastighetsbanor har vi vid flera tillfällen fört fram att vi önskar få till breda samtal om järnvägens framtida utveckling i Sverige.
Riksrevisionens slutsats om stambanor för höghastighetståg är den enda rimliga – att regeringen bör trycka på stoppknappen för projektet.
Miljöpartiets fixa idé om höghastighetsbanor bör bort från den politiska agendan.
Det hade varit bra med en bred politisk uppgörelse om finansieringen av nya stambanor.
Investeringar i järnvägar är extremt långsiktiga.
Maria Ludvigsson: Snabbtågsbygget är en dålig idé.
Varför är det så livsavgörande att tågen går lite snabbare på kortare sträckor att det får kosta nästan hur mycket som helst?
Regeringen är nu klar med ett förslag för att finansiera utbyggnaden av höghastighetståg, uppger Dagens Nyheter (DN).
Spårkapaciteten i Sverige är helt otillräcklig för en fortsatt ökande tågtrafik.
Att lånefinansiera investeringar som bara ger tillbaka 25–40 öre per satsad krona är ett svek mot dem som får bära kostnaden i vårdköer och i väntan på pendeltåg, äldreboenden och fungerande undervisning.
Höghastighetsjärnvägarna ska byggas - trots den stenhårda kritiken från Riksrevisionen.
C-ledaren Annie Lööf vill att regeringen bjuder in till breda samtal för finansiering av nya stambanor, skriver hon på Twitter.
M-topp: Projektet borde ha stoppats tidigare
Politikernas planering av höghastighetsbanor i Sverige sågas jäms med fotknölarna av Riksrevisionen.
Sverige kan knappast inom rimlig tid skapa ett nytt höghastighetssystem som är helt fristående från nuvarande järnvägsnät, skriver Carl-Johan Jargenius.
Det ser allt mörkare ut för planerna på att bygga ny järnväg för höghastighetståg i Sverige.
Planerna på en stor politisk uppgörelse om höghastighetståg i Sverige går trögt.
Beslutsprocessen för höghastighetsjärnvägar har gått i stå och medför stor osäkerhet för den kommunala planeringen i berörda kommuner.
Fördelarna med nya höghastighetsbanor för tåg är inte värda kostnaderna.
Kinesiska statliga rälsfordonstillverkaren CRRC har visat upp sitt senaste höghastighetståg.
Det finns gott om pengar till att bygga ny järnväg och den kan byggas snabbare än väntat.
Vi tackar för repliken från Améen, Ljungberg och Zetterman och för chansen att bemöta deras synpunkter.
I en debattartikel i SvD 2019-04-20 fortsätter samma personer som tidigare (Maria Börjesson och Jonas Eliasson) att ifrågasätta nya höghastighetsbanor.
Att ge väljare intrycket av att höghastighetsbanorna skulle vara lönsamma om bara ”rätt modell” används är allvarligt ur demokratisk synvinkel.
De nya banorna för höghastighetståg riskerar att bli betydligt dyrare än väntat.
Höghastighetstågen är tyvärr ingenting mer än ett prestigeprojekt initierat av tjänstemän och politiker utan en förankring i de verkliga transportbehoven, skriver fem sverigedemokratiska regionpolitiker.