Logga in för en bättre upplevelse.
Regeringens skollöften om vinstförbud och kortade köer grusas av C – hoppas på nyfrälst borgerlighet.
Lars Hjälmered är ny skolpolitisk talesperson för M – så vill han ”vårda” skolsystemet.
”Hög tid att vi stoppar paxningen”, säger skolminister Lina Axelsson Kihlblom.
Maria Ludvigsson: Anna Ekström menar att Socialdemokraterna har ändrat sin syn på skolan till mer traditionell.
Kritik mot att kommunen öppnar för Internationella Engelska Skolan.
Vändningen – föreslår att vinstutdelningen begränsas.
Henrik Sundbom: Frågan om friskolornas transparens är inte så svartvit som många tror.
Inger Enkvist: Sverige borde se det som händer i USA som en varning.
Kötid ska inte längre få användas för urval till skolan, föreslår regeringens särskilde utredare Björn Åstrand på Dagens Nyheters debattsida.
Josefin de Gregorio: Eleverna hånas och kränks för sin tro – av sina egna lärare.
Vi kräver att regeringen agerar för att återupprätta läraryrkets status, skriver Roger Haddad, Liberalerna.
SD:s förslag går på många sätt rakt emot skolans lagstadgade uppdrag om att arbeta för jämlikhet.
Ökad lärarbrist kommer göra det svårt att lägga ner kritiserade lärarutbildningar och dra in deras examinationsrätt.
Marie Dahlén: Det fria skolvalet ger elever och föräldrar möjlighet att välja de skolor som de tror bäst kan möta elevens förmåga, intresse och behov, men också att välja bort skolor som inte håller måttet.
Polisanmäl rektorer som inför mobilförbud, uppmanar ”sociala medier-terapeuten” Joakim Jardenberg.
KULTURDEBATT Skrämselargument och rena myter – digitaliseringen av skolan drivs inte av vetenskap eller behov, utan av utbildningsföretag som vill sälja sina digitala verktyg och tjänster.
Ivar Arpi: Vems fel är det att skolan krisar?
Cecilia Blomberg: Gustav Fridolin, utbildningsminister (MP), lovade inför valet 2014 att han skulle rädda skolan på 100 dagar.
Albert Einstein föddes inte som geni.
Maria Ludvigsson: Vad ska den där gamla tanten med en docka till?
Maria Ludvigsson: Killinggängets och rektor Parknäs framtidsvisioner är till förväxling lika.
Ivar Arpi: Utbildning är på det stora hela ett slöseri med både tid och pengar.
Ivar Arpi: Jag fick också D (eller E?) på min sons inlämningsuppgift i idrott och hälsa åk 6 om hälsofrämjande beteenden hos barn.
Jenny Maria Nilsson: Ironiskt nog klagar Svenskt Näringsliv på elevers arbetsmoral – och förespråkar samtidigt ett skolsystem där eleven är Kund och King.
Ivar Arpi: Du har just blivit finansminister.
Maria Ludvigsson: Snubbar (och snubbor) som försöker kontrollera sina respektive eller föredettor är inget nytt.
Med anledning av kolumnen Alla signaler blinkar rött i svenska skolan, har
Den som ska leda Sveriges unga i klassrummet får inte själv ha varit en lågpresterande student.
Förskoleklassen blir ofta ett övergångsår i avvaktan på den egentliga skolstarten.
Nu ska skolplikten börja gälla för barn redan i förskoleklass, enligt ett förslag från regeringen.
Förskoleklassen som skolform har kommit till vägs ände.
Ökade statliga insatser för skolan är naturligtvis tacksamt för kommunerna.
Socialdemokraterna väntas på sin kongress att föreslå skärpta regler för lärarlegitimationen.
Att hålla fast utagerande elever för att få dem att bli lugna är en ineffektiv och mycket farlig metod.
SKL och landets kommuner vill fortsätta att utveckla den kommunala skolan.
Läraren måste ta ansvar för vilken kunskap som eleverna får ta del av och förvissa eleverna om att det är den bästa kunskapen för dem – tills de är mogna att själva kunna källkritiskt granska en text, skriver Ingrid Klefbäck Ohlén.
Det system vi nu har för betyg i skolan är i grunden bra, men det behöver vårdas.
Läroplanen skulle fungera bättre om kravdelen i kursplanen togs bort.
Ett fortsatt stöd till ämneslärarföreningarna kräver beslut av regeringen, skriver Johanna Freed, enhetshef Skolverket, i en replik.
För en kort tid sedan fick Sveriges ämnesföreningar ett chockartat besked.
De förbättrade resultaten i Pisa visar att Jan Björklunds skolpolitiska reformer har gett effekt.
Det statliga lärarlönelyftet är en misslyckad satsning som får skolans viktigaste resurs, lärarna, att tappa engagemanget och arbetsgemenskapen.
I en enkät bland lärarstudenter är det tydligt att kvaliteten inte är tillräckligt bra på utbildningarna.
Högre ambitioner för varje elev, mer bedömningar och fler elever med särskilda behov gör att lärarna jobbar långt mer än tidigare.
De dyraste utbildningarna ses som slasktrattar för elever som inte har intresse för att gå där.
Är läget i dag i den svenska skolan enbart ett skolproblem?
Jobbet som lärare i dag är roligare, intressantare och mer utmanande än när jag började.
Jag har under 30 år arbetat som gymnasielärare på olika tekniska program, men i somras gav jag upp.
Anders Q Björkman: Svenska skolelever använder datorer långt över OECD-ländernas genomsnitt.