Logga in för en bättre upplevelse.
Här samlar vi alla artiklar om Debatten om biobränsle.
Andra ämnen som ofta förekommer i artiklar om Debatten om biobränsle är: Biobränslen, Preem, ST1 och Dieselpris.
22 artiklar senast uppdaterad 2022-02-04 05:40.
Politikernas utspel lägger krokben för omställningen varnar branschen.
Att bränna upp träd är inte klimatsmart, enligt Världsnaturfonden.
Caroline Drabe, vd för M Sverige: Höjda bränslepriser slår väldigt snett.
Strid om EU-kommissionens förslag till klassning av hållbara och gröna investeringar.
Långt ifrån klart var biodrivmedlet ska komma ifrån – miljöorganisationer varnar för effekterna.
Det räcker inte att svenska bilister köper fler elbilar för att nå klimatmålet.
En kraftfull politisk styrning behövs för att öka produktionen av förnybara drivmedel i Sverige.
Sverige har infört reduktionsplikt för koldioxid från förbränning av diesel och bensin.
Genom storskaliga investeringar, statlig satsning på ny teknik och möjligheter för flygresenärer att välja förnybart bränsle kan flera sektorer tillsammans leda utvecklingen mot ett klimatvänligare flyg.
Gustav Melin, Svebio bestrider vissa påståenden i min debattartikel om biobränslen och flyget.
David van der Spoel från Skydda Skogen tycker inte att man ska använda biobränslen för att lösa klimatfrågan, särskilt inte för flyget.
Flyget växer globalt och i Sverige och kommer att fortsätta att göra det om marknaden får bestämma.
Hantverkare, barnfamiljer och landsbygdsbor blir förlorare om regeringen går vidare med det bonus-malus-system som nu har presenterats.
Jonas Fröberg: Med ett hårdare miljöförslag tar regeringen stora kliv mot att få ner bilutsläppen.
I den kommande budgeten tar vi nya viktiga steg mot målet om att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer.
Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdssamhällen och den svenska fordonsflottan ska bli fossilfri.
För att Sverige ska nå noll nettoutsläpp av växthusgaser till 2045 föreslår vi ett nytt styrmedelssystem för biodrivmedel.
Om Sverige ska ha en chans att nå Miljömålsberedningens långsiktiga klimatmål och leva upp till Parisavtalets ambitioner är det nödvändigt att ta krafttag för att vända utvecklingen inom transportsektorn.
När det gäller krav på kvotplikten, har Per Kågeson missat en samhällsekonomisk analys.
Ett system med kvotplikt för biodrivmedel är nödvändigt för att få igång inhemsk produktion i Sverige.
Västvärldens satsningar på biobränslen får katastrofala följder i utvecklingsländerna.
Med det drivmedelspaket som regeringen i dag presenterar minskar vi koldioxidutsläppen med ytterligare 600000 ton per år.