Logga in för en bättre upplevelse.
Humanistiska ämnen ses som lyx – riskerar att göra Sverige kulturellt isolerat.
Köp, låna eller byt en bok – och inspirera till läsning!
Karin Westin Tikkanen: Höstens debatt om Skolverkets syn på historieundervisningen visar att kvalificerad utbildning och bildning inte längre går hand i hand.
Annika J Lindskog: Hur står det till med humaniora idag?
Har du bättre koll på klassikerna än Ebba Busch Thor, som gick bet på Lagerlöf och Strindberg i Aktuellt?
När KD:s partiledare inte kan svara på vem som skrivit kända klassiker av Selma Lagerlöf och Strindberg i Aktuelltstudion, är det ett större problem än Busch Thors egna bildningsluckor, skriver den liberala debattören Eric Luth.
En smärtsam medvetenhet av att man vet för lite – och en förmåga att skapa mening av det lilla man vet.
– Man tänker att bildning är något för arroganta, elitistiska dumskallar.
Johan Östling: Forskningssäte, bildningsinstans eller tillväxtmotor – identitetskrisen för universiteten är djupgående.
Henrik Bohlin: Vad menas med vishet?
Lisa Irenius: Det står en elefant i rummet i debatten om fejknyheter och oinformerade medborgare.
Där populisten har färdiga, enkla svar på komplexa problem, vet den bildade att man aldrig kan vara tvärsäker, skriver professor Lars Dencik.
Kan kunskapen om husmorssysslor också vara bildning?
Dick Harrison: Det var en gång en tid när de stora frågorna i massmedierna var färgade av internationella konflikter – när man demonstrerade mot Vietnam, mot utvecklingen i Afghanistan, och så vidare.
Lisa Irenius: Men det är fel, påpekar någon.
En bildad människa vet vem hon är och kan tala för sig.
Björn Hammarfelt: Det var i en tid präglad av rasbiologiskt tankegods som idén att med mätbara metoder jämföra de främsta vetenskapsmännen och lärosätena först växte fram.
En klassisk utbildning är Europas kitt och i grund och botten ett demokratiprojekt.
Humanistisk bildning är ingen lyx, utan lika livsnödvändig som vilken yrkeskvalificerande utbildning som helst.
Johan Eriksson: Oförtjänt i skuggan av allt det teoretiska vetande som präglar utbildningen är det mer handfasta och erfarenhetsmässiga praktiska kunnandet.
Madelaine Levy: På senare år har bildning blivit något av ett bespottat begrepp.
Bildad blir man inte över en natt – men kanske på en sommar.
Josefin de Gregorio: Humaniora har oförtjänt dåligt rykte, menar Fareed Zakaria i sin nya bok: humanister bidrar faktiskt ofta till teknisk och ekonomisk expansion.
Astrid Söderbergh Widding: Föreställningen att humaniora är i kris avvisas i en ny internationell rapport om den humanistiska forskningens ställning.
Anders Burman: Medan bildning i Europa alltmer kommit att betraktas som en onödig lyx i det kortsiktiga nyttotänkandets tidevarv, är försvaret för ”liberal education” fortsatt starkt i den amerikanska högskoledebatten.
Attackerna brukar bestå av slagord som ”hobbykurser”, ”olönsamt” och ”elfenbenstorn”.
Merete Mazzarella: En ung dansk murare har skrivit en uppmärksammad bok om värdet av hantverk.
Bengt Kristensson Uggla: En tung policyrapport från Stanford gör upp med den marknadsfundamentalism som man menar har skapat upprepade kriser.
Johan Östling: På 80-talet hade de brittiska universiteten fler lärare än antalet studenter bara tre decennier tidigare.
Johan Östling: ”Det räcker icke med att dugliggöra sig för livets praktiska uppgifter”, förkunnade Arthur Engberg 1938.
Med varje nytt läsår måste vi ställa oss de grundläggande frågorna om utbildningens – och bildningens – roll i samhället.
Anders Burman: Den amerikanska filosofen Martha Nussbaum presenterar i sin nya bok ett passionerat försvar för en skola som inriktar sig på att kultivera hela individen.
Henrik Bohlin: 1960-talets högskoleföreläsningar gav lite utrymme för eget kritiskt tänkande.
Jan Söderqvist: Behöver vi ägna tid åt att fylla våra hjärnor med fakta när all information finns tillhands via nätet?
Thomas Steinfeld: Ökad konkurrens, transparens och valfrihet är ord som under senare år präglat universitetsvärlden.
Anders Burman: Idén om universitetet som ett autonomt bildningscentrum med humaniora som kärna slog igenom i Berlin 1810.
Merete Mazzarella: En grundambition hos universitetsväsendet har ända sedan medeltiden varit att fostra studenterna till att odla en livsmening.
Anders Burman: En bildad människa, förberedd på livets krav, är syftet med ”liberal education”, ett amerikanskt begrepp som lyfts fram allt mer även i Sverige.
Stig Strömholm: Under 1800-talet anammades det humboldtska universitetsidealet över hela västvärlden.
Anders Burman: Bildning har i tvåhundra år förknippats med självförverkligande och personlighetsutveckling.
Anders Burman: Undervisning, forskning och samverkan med omvärlen – det ska de svenska lärosätena ägna sig åt.
Anders Burman: ”Bildning är det som är kvar sedan vi glömt allt vad vi lärt oss.”
Mattias Pirholt: I Bolognahögskolans tidevarv har universiteten blivit en uteslutande ekonomisk angelägenhet för både lärare och studenter.
Tobias Harding: Sveriges högre utbildningar håller på att omgestaltas, vilket kan ge en ökad mångfald och bredd vid svenska universitet.
Tommy Olofsson: Studenterna vid Humboldt-universitetet ska inte utsättas för yrkesförberedande korvstoppning, utan vägledas till en utveckling av personligheten och till att hitta sin skapande kapacitet.