Stort ras för svenska mobilförsäljningen

Efter att ha ökat mycket kraftigt under förra året blir det nu en brant nedgång i den svenska mobilförsäljningen. Jämfört med rekordåret 2004 ser det ut att bli en minskning med 20-25 procent.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det uppger branschorganisationen MTB, Mobiltelebranschen, som därmed reviderar sin tidigare prognos om en svag ökning i år. Försäljningen av mobiler i Sverige under 2005 ser nu i stället ut att minska till samma nivå som under 2003 då det såldes 2,6 miljoner mobiler.
Enligt MTB finns det en rad förklaringar till att försäljningen under årets första fem månader varit betydligt sämre än väntat. Dels beror det på att efterfrågan på nya mobiler delvis mättats efter fjolårets rekord med 3,3 miljoner sålda mobiler.

Då drevs försäljningen mycket av att det kom ut många nya kameramobiler som lockade köparna. Telebolagen hade också en mängd kampanjer där de bland annat försökte locka nya kunder genom att subventionera mobilerna.
Nu har telebolagen dragit ned på subventionerna, framför allt till kontantkortsmobiler i de lägre prisklasserna, vilket leder till dyrare mobiler och minskad efterfrågan.
MTB påpekar samtidigt att försäljningen av de mer avancerade mobilerna går bra. Försäljningen väntas överlag också
ta bättre fart under hösten. Då kommer det ut fler mobiler med inbyggd musikspelare som kan locka köparna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons