X
Annons
X

Stort och smått i varumärkenas värld

Språkspalten | Versalt och gement.
"Hette det inte Glace-Bolaget?" undrar flera av språkspaltens läsare som var med när det begav sig och nu ställer sig frågande inför mitt sätt att skriva företagets namn: Glacebolaget.

Jo, visst hette det så, närmare bestämt Glace-Bolaget AB, när det i början av 1940-talet bildades genom en sammanslagning av några mindre glassproducenter. Idag, många decennier senare, äter vi våra GB-glassar utan att närmare fundera över vad initialförkortningen står för. Men det är alltså Glace-Bolaget AB som döljer sig bakom varumärket GB Glace.

Men, varför då skriva Glacebolaget? Svaret är att jag, när jag skriver så, följer rekommendationerna i Svenska skrivregler (2008) som, under rubriken Stor eller liten bokstav, säger att man i löpande text bör undvika skrivningar som uppenbart bryter mot normala skrivregler. Sådana skrivsätt förekommer ofta i namn och varumärken, och de kallas då för logotypskrivningar.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X