Annons

Storstadspoliser satsade på extravaganta sportbilar

SvD-fotografen Herman Ronninger fångade de tre Porsche 912 under Västerbron i Stockholm i juni 1965. En Porsche finns i dag kvar på Polismuseet, en 911T från 1970.
SvD-fotografen Herman Ronninger fångade de tre Porsche 912 under Västerbron i Stockholm i juni 1965. En Porsche finns i dag kvar på Polismuseet, en 911T från 1970. Foto: Herman Ronninger
Under strecket
Publicerad

Det är mellan hägg och syren den 10 juni 1965. Under Västerbron i Stockholm myste den 43-årige byråchefen Lars-Erik Freeman vid Rikspolisstyrelsens tekniska byrå. Han stod invid tre nya polisbilar, symboler för den nya tiden, och anande att det skulle bli en spektakulär nyhet.

Han hade för första gången köpt in ett extravagant sportbilsmärke – Porsche. I ett Sverige ännu präglat av småbruk och karghet fattades beslutet efter nogsamma överväganden – inte förnöjelse. Bara några månader innan hade sexcylindriga Porsche 911 fått en enklare instegsmodell med fyrcylindrig motor och 90 hästkrafter, kallad 912. Den fann byråchef Freeman lagom för ett helt nytt polisiärt användningsområde: Att bevaka de få milen motorväg som fanns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Men i Stockholm skar den nästan färdiga Essingeleden genom staden som ett gigantiskt stålskelett och förebådade mer.

Annons
Annons
Annons