Störst, bäst eller vackrast - lagom lockar inga kunder

Under strecket
Publicerad
Annons

Konkurrensen inte lika stor, därav inte lika profilerade butikskoncept.
Mindre variation.
Självservice är okej.
Butikens infrastruktur viktigare på grund av mindre personal.
Svenskar har inte i lika stor utsträckning en favoritbutik.
Framgångsrika svenska varumärken i USA är bland andra Ikea, Elfa, Brio, Pergo, Duxiana och H & M.
I fredags sålde amerikanska detaljhandelsjätten Walmart varor för 13 miljarder kronor. På en enda dag. Det kan jämföras med Ikeas årsomsättning som ligger på knappa 100 miljarder.
USA är utan tvekan världsledande när det gäller detaljhandel, här föds de nya trenderna och koncepten.
Mycket av det som sker på andra sidan Atlanten översätts snabbt till europeiska förhållanden och dyker upp här hos oss. Därför gäller det för svenska detaljhandlare att ha koll på vad som händer i USA.

På ett seminarium anordnat av Exportrådet beskriver Will Ander, från Chicagobaserade retailkonsulten McMillan Doolittle, vad som styr utvecklingen i amerikansk detaljhandel i dag:
konsumenternas tidsbrist.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons