Storslam för Sverige i reklam-EM

Det blev en glad avslutning på reklamfestivalen Eurobest som har hållits i Stockholm i veckan. De svenska byråerna plockade hem inte mindre än 52 priser, slagna till antalet endast av Europas folkrikaste land, Tyskland.

Under strecket
Publicerad
Annons

Prisutdelningen ägde rum på onsdagen på ett fullsatt Chinateatern i Stockholm med den svenska och europeiska reklameliten på plats. Många svenskar var uppe på scen och fick ta emot priser. Prisskörden var fördelad på så många som 16 byråer, utav vilka Ogilvy Stockholm med inte mindre än tio guld vann flest priser. Samtliga var för insamlingskampanjen till Georgien där man visar upp faktiska föremål från kriget i Georgien. Utomhuskampanjen gjordes för kunden FN.

Övriga guldvinnare var Åkestam Holst som vann två guld i butiksreklam för sina kampanjer för utomhusbutiken Playground. Två guld gick också till Farfar för sina Nokiakampanjer och till Goss för sin direktreklamkampanj Åter till avsändaren för Göteborgs räddningsmission.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons