X
Annons
X
Recension

Satans död Storslaget projekt lämnar ännu mer att önska

Med "Satans död" avslutar team Woland sitt gigantiska teater– och konstprojekt om demokratins sönderfall, inspirerat av Michail Bulgakovs klassiska roman "Mästaren och Margarita". Men någonstans på vägen förirrar sig Svenska Dagbladets Ylva Lagercrantz Spindler i gångarna.

Scen ur ”Satans död” som är den tredje och sista delen i allkonstprojektet. Foto: Anja Dahlgren

Allhelgonahelg och ännu en vecka med nyhetsrapportering om terrordåd och våldtäkter.

Själv är jag död. Eller snarare återuppstånden i ett slags limbo, iklädd vit mask, sjukhusrock samt försedd med ficklampa och hörlurar. Jag heter Emma och nu irrar jag planlöst omkring i oändliga korridorer, på jakt efter reminiscenser av mitt tidigare liv. Jag drar ett spelkort och får en skata, erbjuds att provligga min egen kista, kikar ner i min arbetskollegas hjärna samt passerar ett övergivet middagsbord med mitt namn på stolen. På tallriken: en flådd mus.

Scen ur ”Satans död” som är den tredje och sista delen i allkonstprojektet.

Foto: Anja Dahlgren Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X