Storsatsning på sjötrafik i Mälaren

Sjöfartsverket muddrar farlederna till Mälarhamnarna Västerås och Köping för att öka lastkapaciteten. Större fartyg leder till mindre miljöpåverkan. Pressbild.
Sjöfartsverket muddrar farlederna till Mälarhamnarna Västerås och Köping för att öka lastkapaciteten. Större fartyg leder till mindre miljöpåverkan. Pressbild. Foto: Max Bjurström/Sjöfartsverket

Den 1 augusti inleds arbetet med att muddra farlederna in till Västerås och Köping. Syftet är att öka lastkapaciteten och sjösäkerheten längs farlederna.

Under strecket
TT
Publicerad
Annons

Sjöfartsverkets muddringsprojektet, som går under namnet Mälarfarlederna, är en del i regeringens klimatpolitiska mål om att främja överflyttningen av godstransporter från land till sjö.

”Genom att muddra farlederna gör vi det möjligt för fler och större fartyg att nå fram till hamnarna i både Västerås och Köping. De båda städerna utgör en geografiskt viktig placering i det att man via hamnarna når ut till hälften av svenska folket och en tredjedel av svensk konsumtion inom en 15 mils radie”, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör vid Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons