Storsatsning på digitala böcker

I Sverige talar vi ofta om att vi ligger i teknikens absoluta framkant, men när det gäller e-böcker ligger vi efter. I USA står digitala böcker för närmare 15 procent av bokmarknaden, här går försäljningen att räkna i enskilda tusental. Det hoppas KF Media ändra på med en storsatsning på digital läsning som presenteras på bokmässan imorgon.

Under strecket
Publicerad

Bokförlaget Norstedts förbereder en satsning på e-böcker via KF media. KF medias vd Maria Hamrefors och Mattias Fyrenius, internetchef på KF media, provar Dito som den nya tjänsten ska heta.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

För lite drygt ett år sedan överraskade e-handelsjätten Amazon bokvärlden med sitt besked att man sålde fler e-böcker än inbundna böcker i USA. I mitten av maj i år berättade man att försäljningen av digitala böcker totalt gått om försäljningen av fysiska böcker.

–Vi hade höga förhoppningar att detta skulle hända förr eller senare, men vi trodde aldrig att det skulle gå så här fort, sa Amazons vd Jeff Bezoz till New York Times.

Annons
Annons
Annons