Annons

Tomas Augustsson: Storsäljarplanen kan kosta Boeing miljarder

Det skulle ha blivit en riktigt fin vecka för Boeing med utrullning av ett nytt långdistansplan. I själva verket står bolaget nu mitt uppe i några fasansfulla dagar som kostat aktieägarna många miljarder och solkat ryktet. Den verkliga kostnaden kan bli ännu mycket högre.

Under strecket
Publicerad

Ett av de passagerarplan som togs ur drift efter att två av samma modell kraschat under samma år.

Foto: Heikki Saukkomaa/AP Bild 1 av 1

Ett av de passagerarplan som togs ur drift efter att två av samma modell kraschat under samma år.

Foto: Heikki Saukkomaa/AP Bild 1 av 1
Ett av de passagerarplan som togs ur drift efter att två av samma modell kraschat under samma år.
Ett av de passagerarplan som togs ur drift efter att två av samma modell kraschat under samma år. Foto: Heikki Saukkomaa/AP

Om allt gått som planerat skulle amerikanska Boeing den här veckan ha rullat ut sitt nya långdistansplan Boeing 777-9. Det skulle ha gett fin pr för Boeing som tillsammans med europeiska Airbus helt dominerar marknaden för stora civila flygplan.

Men den tragiska olyckan som krävde 157 människoliv när ett plan från Ethiopian Airlines i söndags kraschade ändrade på allt. Planet kom från Boeing, var helt nytt och ett av de första av den nya modellen Boeing 737 Max.

Olyckan har sen dess lett till en hel serie drastiska beslut. I land efter land har myndigheterna tills vidare stoppat flygningarna med planet.

Visserligen vet ingen riktigt vad varken den olyckan eller en liknande krasch ett halvår tidigare beror på. Men den stora osäkerheten har ändå fått myndigheterna att slå till bromsarna.

Annons
Annons

Effekten har blivit att en majoritet av de knappt 400 stycken 737 Max som Boeing hunnit leverera nu står på marken.

Det motsvarar visserligen bara en bråkdel av de totalt 20 000 stora passagerarplan som nu används runtom i världen. Men för de flygbolag som börjat använda 737 Max är det rejäla bakslag. Något som bland annat drabbat Norwegian.

Vid sidan av de mänskliga tragedierna är det annars Boeing som drabbas mest. Bolaget kan räkna med att flygbolagen kräver rejält med ersättning och framför allt får Boeing göra rejäla utlägg för att få ordning på de nya planen.

I bästa fall kan en lösning vara klar rätt snabbt som gör att planet kan börja flyga igen. Men den stora osäkerheten kring vad som egentligen hänt gör att det lika gärna kan dra ut på tiden.

Det skrämmer investerarna rejält och Boeingaktien har backat så mycket  att börsvärdet minskat med 250 miljarder kronor.

Men det kan bli betydligt mer. För 737 Max är tänkt att bli Boeings nya storsäljare.

Boeing har beställningar liggande på ytterligare 4 600 plan av den här modellen, var och en med en prislapp på drygt 1 miljard kronor.

Om de leveranserna försenas för att Boeing inte får ordning på planet kommer det att kosta bolaget mångmiljardbelopp.

Men det handlar om mer än så. Boeings nya 737 Max är ett svar på att den europeiska konkurrenten tagit fram en ny variant av sin storsäljare A320.

Med ny motor och ett mer bränslesnålt plan från Airbus hade Boeing inget val. Även amerikanerna behövde få fram ett nytt plan i samma storleksklass.

Eftersom Boeing 737 har sina rötter i 1960-talet skulle Boeing helst behövt ett i grunden nytt plan. Men det fanns varken tid eller pengar till det.

Annons
Annons

För när jobbet med 737 Max drog igång hade Boeing redan fullt upp med ett annat helt nytt plan, Boeing 787 Dreamliner. Dessutom behövde man göra om långdistansplanet, Boeing 777 – den som skulle rullats ut nu i veckan.

Det blev helt enkelt lite för många och stora projekt på en gång. Lösningen då blev att bara göra en sista uppgradering av gamla 737 som nu blev 737 Max. Det blev betydligt billigare än att ta fram ytterligare ett helt nytt plan.

Dessutom fick Boeing snabbt fram ett plan som både kan möta Airbus och bli en ny storsäljare och som drar in pengar till de andra flygplansprojekten.

Hela den strategin störs nu när Boeing fått så stora problem just med sin nya storsäljare 737 Max. I värsta fall kan det också påverka Boeings planer på att dra igång med ett annat nytt plan i mellandistansklass.

Det projektet har varit osäkert länge och läget blir knappast bättre av att det nu är så dramatiskt kring 737 Max.

Frågan är också hur förutsättningarna för nya 737 Max ser ut när de nuvarande problemen väl är lösta. På marknaden har planet fått en lite seg start eftersom Airbus ryckt ifrån med sina plan i A320-familjen.

De här planen som används för kortare flygningar väcker normalt inte lika mycket intresse som långdistansplanen. Men Airbus A320 och Boeing 737 utgör basen i flygmarknaden.

Tittar man framåt väntas de stå för 80 procent av de omkring 35 000 nya plan som säljs de närmaste 20 åren.

Det är kort sagt oerhört viktigt att Boeing så snart som möjligt får ordning på sin nya modell. Annars kan det snabbt bli riktigt dyrt, även för ett bolag som under förra året gjorde en vinst på närmare 100 miljarder kronor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons