Annons

Storkedjorna dominerar – här handlar svenskarna

När svenskarna handlar så är det hos några få utvalda kedjor. Bara 13 stycken står för hälften av den totala försäljningen i handeln, visar nya siffror.

Publicerad
Av den totala försäljningen på 751 miljarder förra året gick hälften av pengarna till tretton butikskedjor.
Av den totala försäljningen på 751 miljarder förra året gick hälften av pengarna till tretton butikskedjor. Foto: Pi Frisk

Trots att det finns flera tusentals butiker att välja mellan så dominerar ett fåtal kedjor svenskarnas inköp. Av den totala försäljningen på 751 miljarder kronor under fjolåret så går hälften av pengarna till bara tretton butikskedjor.

Av den totala försäljningen på 751 miljarder förra året gick hälften av pengarna till tretton butikskedjor.

Foto: Pi Frisk Bild 1 av 2

Så spenderar svenskarna sina pengar, enligt Handelns utredningsinstitut.

Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons