Storebror åldras värdigt

Det är inte lätt att vara äldst. Det vet varje storebror och Peugeots största personbil, 607. Medan lillasyster 307 är stadigt placerad på tio-i-topp går 607 knappt med styrfart. Utom när man kör den nya dieseln då.

Under strecket
Publicerad
Stora Peugeot kan vifta med backspeglarna och har fjärrstyrd motoröppning av bakluckan. Den nya 204-hästarsdieseln har senaste 
uppgraderingen av miljöbefrämjande partikelfilter och drar som ett lok.	Foto: Joakim Ståhl

Stora Peugeot kan vifta med backspeglarna och har fjärrstyrd motoröppning av bakluckan. Den nya 204-hästarsdieseln har senaste uppgraderingen av miljöbefrämjande partikelfilter och drar som ett lok. Foto: Joakim Ståhl

Annons

Under årets fyra första månader såldes 37 exemplar av 607 (och drygt 2 000 av 307:an), endast sju av 607-orna var utrustade med dieselmotor.
Ändå är det denna dieselmaskin på dryga 200 hästar som är huvudnumret i denna rapport. Den byggs gemensamt för Peugeot/ Citroën och Fordkoncernen.
Den fungerar med den äran även i en så civil bil som 607-an. Till de civila dragen hör ett
utmärkt vridmoment, 440 Nm,
vid det ännu utmärktare varvtalet 1 900 v/min – bra nära tomgångsvarv för en bensinmotor men tyst och prydligt motorvägsvarvtal för en diesel som denna.

Peugeot 607 diesel har också den ovanskliga äran att ha varit först med partikelfilter, den teknik som gör att motortypen nu börjar få miljöacceptans i vida kretsar. Filtret åstadkommer en rejäl sänkning av den rök och sot som släpps ut, koldioxidutsläppen är alltid lägre på en dieselmotor.
Sedan kan man ju undra varför Peugeot väljer att bygga en så stor bil som 607. General de Gaulle (193 cm) drog stora bilar, men han är ju inte president längre. Kanske har det något med Gloire att göra, tyskarna envisas ju med att bygga mängder av stora limos.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons