Storbråk om nya Citybanan: ”En tidsinställd bomb”

SL har svängt ett underskott på 500 miljoner till 160 miljoners överskott och om fem månader rullar de första pendeltågen fram på Citybanan.

Men Kristoffer Tamsons ser inte ljuset i tunneln.

– Trafikverket vill köra gods- och posttåg på spåren. Det bryter mot hela uppgörelsen, säger trafiklandstingsrådet (M).

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M).

Foto: Tomas Oneborg

De nya spärrarna vid Odenplan väntar på en sista finputsning.

Foto: Tomas Oneborg

Den 10 juli kommer här en strid ström av människor kunna gå in och ta rulltrappan ner till den nya pendeltågstationen.

Foto: Tomas Oneborg

David Svenssons konstverk pryder rulltrappstaket vid uppgången mot Vanadisvägen. ”Life Line” är en 350 kvadratmeter stort ljussättning som är inspirerat av ett barns hjärtslag. Förebilden är konstnärens son Isaks puls innan födseln sommaren 2012. De lysande linjerna som visar barnets puls ska vara en metafor för livet.

Foto: Tomas Oneborg

Vid eventuell utrymning finns en ”Här är jag-knapp” på perrongnivån som den som av olika anledningar inte kan ta sig därifrån ska kunna använda.

Foto: Tomas Oneborg

Som en 255 lång upploppsraka sträcker perrongen på Odenplans nya pendeltågstation ut sig. Associationerna går snarare till en flygplats än en tågstation.

Foto: Tomas Oneborg

Ett servicecenter finns att tillgå vid entrén till pendeltågens perrong.

Foto: Tomas Oneborg

Stora ventilationsanläggningar vakar över rulltrapporna på den nya pendeltågstationen på Odenplan.

Foto: Tomas Oneborg
Annons

En ny värld öppnar sig under Odenplan. 9 000 kvakdratmeter publika ytor och lika stora tekniska utrymmen har sprängts ut och omformats till en skinande ny station för pendeltåg under tunnelbanan.

Perrongen mäter hela 255 meter och känns med sin generösa bredd och ljusa volym mer som en avgångshall på en flygplats.

Annons
Annons
Annons