X
Annons
X

Storbråk mellan S och M – digital reklam upprör

En konflikt har seglat upp om digitala reklamskyltar i Stockholm. Moderaterna i landstinget vill sätta upp skärmar som visar rörlig bild vid busskurer. Men kommunledningen med S i spetsen vill inte ge upplåtelse på sin mark.

– Det skulle ge 100 miljoner kronor till kollektivtrafiken under en mandatperiod, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M) till vänster. En busskur med digital, dubbelsidig reklam finns på prov i Kista, till höger.
Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M) till vänster. En busskur med digital, dubbelsidig reklam finns på prov i Kista, till höger. Foto: Malin Hoelstad och Clear Channel

Reklam är kollektivtrafikens tredje inkomstkälla efter biljettintäkter och skattebidrag. SL:s reklamintäkter har ökat till cirka 350 miljoner kronor om året, men Moderaterna som styr i landstinget vill modernisera formen.

Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M) till vänster. En busskur med digital, dubbelsidig reklam finns på prov i Kista, till höger.

Foto: Malin Hoelstad och Clear Channel Bild 1 av 2

Det digitala bussväderskyddet som finns på försök i Kista. I Stockholms innerstad är det däremot stopp för de digitala reklamskyltarna vid busshållplatser.

Foto: Clear Channel Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X