Annons

Storbanker får sämst kundbetyg

Nordea hamnar längst ned när det gäller kundnöjdhet. Arkivbild.
Nordea hamnar längst ned när det gäller kundnöjdhet. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Storbankerna får sämst kundbetyg i den senaste bankundersökningen.

I botten finns Nordea och Swedbank medan de mindre konkurrenterna hamnar i topp.

Under strecket
Tobias Österberg / TT
Publicerad

Årets upplaga av undersökningen från Svenskt kvalitetsindex (SKI) av bankerna visar att kundnöjdheten fortsätter att stiga från att ha nått sin lägsta nivå 2017. På en skala mellan 0 till 100 tar man nu ett kliv, om än ett litet, från 65,7 till 66,2 jämfört med föregående år.

Nedbrutet på enskilda aktörer står sig också tidigare resultat. Såväl när det gäller privat- som företagskunder hamnar storbankerna Nordea, Swedbank och SEB i botten med en jumboplats för Nordea i båda kategorierna medan Swedbank är nästjumbo.

Annons
Annons
Annons