Annons

Stora risker för unga som spelar

Dreamhack är ett svenskt LAN-party som utvecklats till världens största datorfestival.
Dreamhack är ett svenskt LAN-party som utvecklats till världens största datorfestival. Foto: MIKAEL FRITZON/TT
Under strecket
Publicerad

Rickard Nordin skriver på Brännpunkt 18/1 att datorspelandet borde uppgraderas och betraktas som en riktig sport, eftersom e-sporten som den kallas har många av idrottens sociala fördelar. Kanske drömmer han liksom många andra som engagerar sig i frågan om att e-sporten ska få sin egen Zlatan? För visst kan det finnas fördelar med datorspelandet, men många är också de som anser att nackdelarna överväger.

Försenad språkutveckling, allvarliga hälsoproblem och påtaglig risk att utveckla spelberoende är några av de negativa sidorna som brukar uppmärksammas. Dessutom dricker många av spelarna energidrycker för att hålla sig vakna, vilka i sig är behäftade med många kända, och många ännu okända, hälsorisker särskilt för barn och unga vars organ är under utveckling. Faktum är att de unga gejmarna i själva verket är en huvudmålgrupp för energidryckstillverkarna som inte sällan sponsrar e-sportevenemang.

Annons
Annons
Annons