Stora modehus fortsätter sälja ”mördarjeans”

Armani, Roberto Cavalli och Dolce & Gabbana fortsätter sälja sandblästrade jeans trots att tillverkningsprocessen är livsfarlig för arbetarna. Slutprodukten har fått namnet mördarjeans eftersom kvartshaltigt damm som uppstår i samband med tillverkningen ger personalen stendammslunga och kan leda till döden.

Under strecket
Publicerad
På fabriker runt om i världen sandblästras jeans för att ge det ”rätta” slitaget. De som arbetar på fabrikerna kan bli sjuka när de får in sand i lungorna. Flera arbetare har dött.

På fabriker runt om i världen sandblästras jeans för att ge det ”rätta” slitaget. De som arbetar på fabrikerna kan bli sjuka när de får in sand i lungorna. Flera arbetare har dött.

Foto: FAIR TRADE CENTER
Annons

Många ledande klädmärken har under året slutat sälja sandblästrade jeans, som även kallas för ”killer jeans” - mördarjeans. Tillverkningsprocessen uppmärksammades i höstas när det blev känt att 50 personer som arbetat med sandblästring av jeansprodukter i Turkiet fått stendammslunga och dött. Ytterligare 5 000 arbetare hade kroniska lugnskador. Processen förbjöds i Turkiet 2009 men används fortfarande i en del andra länder, till exempel Bangladesh och Kina.

Enligt Guardian har 34 000 personer skrivit på ett upprop mot stenblästring på nätet. Bakom kampanjen, som pågått sedan februari i år, står organisationen Clean Clothes Campaign.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons