Annons

Stora miljövinster med nya gaslastbilar

Gasdrivna lastbilar börjar nu rulla på svenska vägar och inte minst i stadskärnorna där dieseln blir allt mer omdiskuterad. Men än så länge är det glest mellan tankställena.
Gasdrivna lastbilar börjar nu rulla på svenska vägar och inte minst i stadskärnorna där dieseln blir allt mer omdiskuterad. Men än så länge är det glest mellan tankställena. Foto: Volvo Lastvagnar / Handout

Både Volvo Lastvagnar och Scania rullar i år ut tunga lastbilar som drivs av flytande naturgas eller biogas. Används det sistnämnda försvinner koldioxidutsläppen helt.

Men frågan är om det kommer att finnas gas och tankstationer så det räcker.

TT
Publicerad

Enligt båda tillverkarna är de nya lastbilarna precis lika kraftfulla som de dieseldrivna motsvarigheterna. Ett ekipage på totalt 40 ton som tankas med flytande naturgas (LNG) ska klara upp till 100 mil på en tankning, vilket är ett krav för att de ska fungera i regional- och fjärrtrafik.

Med LNG minskar koldioxidutsläppen med cirka 20 procent, enligt Volvo, och om tanken i stället fylls med biogas (LBG) försvinner de utsläppen helt. Även utsläppen av kväveoxider och bullret minskar med gas, vilket gör lastbilarna särskilt lämpade för stadstrafik där de tunga dieseltransporterna i vissa fall riskerar att förbjudas.

Annons
Annons
Annons