X
Annons
X

Stora krav på det lilla extra

BUTIKSNYTT Efter slaktarna och bagarna kommer klädbutikerna som bara säljer en typ av plagg. Andra satsar på helhetsupplevelser – allt för att locka kunder från näthandeln.

Allt började med symaskinerna. Plötsligt skulle världens alla jeansbutiker – från Seattle till Stockholm – erbjuda lagning. Maskinens buller gav atomsfär och begreppet shopping breddades till persedelvård. Trasiga byxor lagades av unga skäggiga män som på fullt allvar intog rollen som seriösa skräddare – de började bland annat leta upp maskiner från 1900-talets första hälft och bära tunga arbetsförkläden. Samtidigt som dessa jeansbutiker lät tidigare undangömd verksamhet – lagningen – bli en del av upplevelsen spreds idén om att visa tillverkning och praktiska moment som design även till andra typer av modebutiker.

De senaste sju åren har jag varit bosatt i New York-stadsdelen Williamsburg. Där har jag sett hur bymentaliteten hipsterförpackats och strävan efter att bara konsumera det lokala blivit så stor att fenomenet numera även fungerar som tv-skämt. Drömmen om en plats där vad man behöver i livet ryms i några få kvarter har spridits och i Williamsburg likt andra medvetna centrum runt om i världen är det maten som visat vägen.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X