Stora frågetecken efter Volvoaffär

Att Volvo kan att få en ordentlig fart i Kina är alla överens om. Men osäkerheterna och frågetecknen kring Geely som ägare är många. Och de rör stora frågor som hur Volvo ska finansieras och få nya tekniksamarbeten.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Osäkerheterna och frågetecknen är många när Geely och ägaren Li Shufu nu är på väg att ta kontrollen över Volvo PV.

Osäkerheterna och frågetecknen är många när Geely och ägaren Li Shufu nu är på väg att ta kontrollen över Volvo PV.

Foto: SCANPIX ARKIV
Annons

Volvo säljs till Kina. Knyter det sig i hjärttrakten när ni uttalar orden? Låt oss då först befria oss från omotiverade rädslor för att ”svenska” industriarvet Volvo försvinner. Volvo PV har tillhört amerikanska Ford sedan 1999. Och tillverkar nästan dubbelt så många bilar i sin egen fabrik i belgiska Gent (184 000 bilar 2009) än i Göteborg (103 000 bilar 2009). Den belgiska fabriken invigdes dessutom redan 1965 - då Pehr Gyllenhammars svärfar Gunnar Engellau var vd för Volvo.

För Volvo finns det både uppenbara plus och minus med Zhejiang Geely som ägare. Låt oss börja med den stora fördelen, tillgången till Kinamarknaden - världens mest snabbväxande bilmarknad. I dag säljs 30-40 000 Volvobilar i Kina, cirka 5 procent av den totala försäljningen, varav 15 000 tillverkas på plats. Och när Kinas växande medelklass ska shoppa bil nöjer man sig inte med tvivelaktiga kinesiska märken - de vill ha prestigebilar från väst att glänsa med. Speciellt större lyxigare fyrdörrars bilar - så kallade sedaner - är populära. Volvo har därmed en enorm potential att öka försäljningen för modellerna S80, nya S60 och S40. Och med ett Geelyköp kan Volvo göra det - med stora konkurrensfördelar. Kina har nämligen satt upp höga importtullar för bilar. Västtillverkarna tvingas då in i kostsamma partnerskap med kinesiska tillverkare för att få tillverka på plats. Oftast är partnerskapen hälftenägda vilket innebär, förutom risken att allt VW eller GM tillverkar i Kina kopieras och plötsligt dyker upp i en kinesisk systerbil, att de går miste om halva vinsten.

Annons
Annons
Annons