”Stora brister i lärarnas akademiska kompetens”

Studenternas akademiska förmåga ökar inte genom att de får fler timmar undervisning av akademiskt undermåliga lärare, skriver professorerna Sven-Olof Yrjö Collin och Torbjörn Tagesson i en replik.

Under strecket
Publicerad
Janerik Henriksson/TT
Foto: Janerik Henriksson/TT
Sven-Olof Yrjö Collin och Torbjörn Tagesson.

Sven-Olof Yrjö Collin och Torbjörn Tagesson.

Foto: Pressbilder
Annons

Högskolorna utbildar fler och fler, men uppfattningen är att kvaliteten på de examinerade med tiden har försämrats. I en debattartikel (SvD 19/3) hävdar Alvesson och Olsson, bägge professorer vid Lunds Universitet, att det beror på att kraven på studenterna är för låga. De pekar på att studenter lägger ner mycket lite tid på sina studier, ibland så lite tid som 16 timmar i veckan, fördelat på 6 timmar lärarledd tid och 10 timmar självstudier.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons