Annons

Professor: Många föräldrar gör fel när de ger beröm

Illustration: Liv Widell
Illustration: Liv Widell

Hur våra barn ser på misstag och intelligens avgör hur långt de kommer att gå, i livet och i skolan. Det är slutsatsen i Stanfordprofessorn Carol Dwecks forskning. Hur vi föräldrar beter oss kan vara avgörande.

Publicerad

Vissa barn verkar älska utmaningar. De testar sporter som de inte kan, de räcker upp handen fast de inte är säkra på svaret. Andra låter hellre bli. Någon misslyckas på matteprovet och pluggar som tusan till nästa, någon annan konstaterar att han inte kan.

Det var de här skillnaderna, att en del tycktes se sin förmåga som något som kunde utvecklas medan andra såg det som något statiskt, som Stanfordprofessorn Carol Dweck funderade över som ung psykologistuderande på 1970-talet.

Nya studenter är alltid oroliga över att någon annan är bättre – och det betyder att de själva inte är bra. ”Mitt första jobb är att få ur dem det”, säger Carol Dweck, professor vid Stanford.

Foto: Mark Estes Bild 1 av 2

40 000 söker till Stanford University i Kalifornien varje år, runt 4,5 procent kommer in.

Foto: Hans Blossey/REX/TT Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons