Stor spridning på it-forskning

Drinkblandarmaskin som läser av hjärnvågorna. Interaktiv musikalisk klättervägg. Handdatorer som själva byter musik. Det är delar av vad fyra it-forskningsinstitut visade när de presenterade vad de forskat om de senaste åren.

Under strecket
Publicerad
**Den digitala klätterväggen**  styr och anpassar sig efter den som klättrar. Här kan man till exempel spela spel som att samla på olika klättergrepp, eller ljud-Memory där det gäller att minnas vilket ljud olika klättersteg ger ifrån sig.

**Brainbar blandar**  till drinkarna på egen hand efter att man först mätt sin hjärnaktivitet. Den trötte får något uppiggande och den stressade något lugnande.

**Den digitala klätterväggen** styr och anpassar sig efter den som klättrar. Här kan man till exempel spela spel som att samla på olika klättergrepp, eller ljud-Memory där det gäller att minnas vilket ljud olika klättersteg ger ifrån sig. **Brainbar blandar** till drinkarna på egen hand efter att man först mätt sin hjärnaktivitet. Den trötte får något uppiggande och den stressade något lugnande.

Annons

Spridningen var minst sagt stor och enligt it-minister Ulrica Messing, som invigningstalade, är resultaten goda exempel på att Sverige inte bara är bra på att använda it. Vi är också bra på att utveckla nya funktioner.

Ska man börja i den lite mer allvarliga ändan så finns där tveklöst de trådlösa sensornätverk som Sics forskar om. Nätverken byggs upp av små sensorer som kan mäta temperatur, fuktighet, inslag av vissa kemikalier och så vidare.
Sensorerna kostar en hundralapp styck.
Men när de börjar tillverkas i kommersiell volym väntas priset bli under tio kronor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons