Annons

Stor skillnad i trafikkontroll

Skillnaderna är stora i polisens trafikövervakning i Sverige. Vissa län satsar betydligt mer, och kan också rapportera många fler trafikbrott, visar en ny undersökning från NTF. Nu kräver föreningens ordförande Björn Eriksson att trafikpolisen blir nationell för att tryggheten på vägarna ska bli mer lika över hela landet.

Under strecket
Publicerad

Kalmar och Gävleborgs län satsar 300 övervakningstimmar per 1 000 invånare, tre gånger så många som Stockholm och Västra Götaland. Östergötlands och Örebro län rapporterar flest trafikbrott, över 60, per 1 000 invånare.
Mätt i antal brott per övervakningstimme är Hallandspolisen effektivast, de kollar mycket mindre än något annat län men rapporterar väl så mycket som många andra. Östergötland, Västra Götaland och Stockholm ligger också väl över genomsnittet i effektivitet.

NTF har tillsammans med nordiska systerorganisationer för första gången låtit kartlägga polisens trafikövervakning i Norden. Ett syfte är så kallad benchmarking, att man kan jämföra varandras arbete och plocka de bästa russinen ur kakan.
Skillnaden mellan länen och länderna kan bero på styrningen och organisationen av övervakningen. Det kan också handla om hur olika chefer kan hävda trafikövervakningen inom sin länspolisorganisation, anser Björn Eriksson, som nu är landshövding i Östergötland och tidigare var rikspolischef.
Frågan om
en nationell trafikpolis, en Trapo analogt med Säpo, är inte ny, Eriksson har drivit den länge. Han ser rapporten om de stora skillnaderna mellan länen och de olika nordiska länderna som ett bra inlägg i den debatten.
Men rikspolischefen Stefan Strömberg vill inte ha en gemensam trafikpolis för hela landet.

Annons
Annons
Annons