Stor risk att omkomma i husbil som kolliderar

Resultat av Trafikverkets krocktest av husbil. Testet motsvarar en frontalkollision i 90 kilometer i timmen mot en personbil och visar att personerna i husbilen löper hög risk att omkomma eller skadas svårt.
Resultat av Trafikverkets krocktest av husbil. Testet motsvarar en frontalkollision i 90 kilometer i timmen mot en personbil och visar att personerna i husbilen löper hög risk att omkomma eller skadas svårt. Foto: Lindahl Sofia, KMm

Det är hög tid att husbilstillverkarna ser över fordonens krocksäkerhet, enligt Trafikverket.

Myndighetens tester visar på förödande materialskador och stor risk för dödsfall vid kollision i hög fart.

Under strecket
Anna Lena Wallström/TT
Publicerad
Under 2014–2018 omkom sex personer i olyckor under färd i husbil. Fem av de sex omkom i en mötesolycka.

Under 2014–2018 omkom sex personer i olyckor under färd i husbil. Fem av de sex omkom i en mötesolycka.

Foto: Lindahl Sofia, KMm
Såväl fabrikanter som trafiksäkerhetsorganisationer blev tagna på sängen av krocktestresultaten, enligt trafiksäkerhetsdirektör Maria Krafft.

Såväl fabrikanter som trafiksäkerhetsorganisationer blev tagna på sängen av krocktestresultaten, enligt trafiksäkerhetsdirektör Maria Krafft.

Foto: Kerstin Ericsson
Annons

Antalet husbilar har växt kraftigt under de senaste åren och det rullar nu omkring 100 000 svenskregistrerade sådana fordon på vägarna.

De rullande semesterbostäderna kan ge ett stabilt och säkert intryck. Men resultat av krocktester i hög fart avslöjar att fordonen knycklas ihop ungefär som konservburkar i en återvinningspress. Eller fackspråkligt uttryckt: husbilens deformationszon är relativt kort i förhållande till bilens vikt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons