Annons

Bedragna bankkunder bakom ökning av klagomål

Antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gällande banker ökade med 85 procent förra året. Arkivbild.
Antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gällande banker ökade med 85 procent förra året. Arkivbild. Foto: TT

Under fjolåret ökade antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gällande bankärenden med 85 procent.

Kunder som utsatts för bedrägeri och nekats ersättning av banken hör till de vanligaste klagomålen.

TT
Publicerad

– Det handlar om olika former av bedrägerier. Bedragaren har till exempel ringt upp och fått kunden att logga in på sitt bank-id eller kommit över koder, säger Marcus Isgren, chef på ARN.

Enligt ARN:s statistik inkom 865 ärenden gällande banker under 2018, vilket är 85 procent fler än de 470 anmälningarna under 2017.

Annons
Annons
Annons