Annons
X
Annons
X

Efter noteringsfiaskot: Cloetta köper Candyking

Godisbolaget Cloetta köper upp konkurrenten Candyking. Prislappen landar på 325 miljoner kronor.

Köpet betyder att Candykings produkter till slut hittar till börsen efter den misslyckade börsnoteringen 2013.

Foto: Bertil Ericson / TT / TT NYHETSBYRÅN

Börsnoterade Cloetta stiger 4 procent på börsen efter beskedet att det köper Candyking. Prislappen är på 325 miljoner kronor, med en möjlig tilläggsbetalning på 225 miljoner kronor, som baseras på utfallet av Cloettas och Candykings försäljningsvolym på vissa områden under 2018.

Tanken är att köpet av plockgodisjätten Candyking ska stärka Cloettas position i Danmark, Norge och Storbritannien.

”Cloetta kommer att kunna utveckla Candykings varumärke och produkterbjudande för att därigenom erbjuda en attraktiv kund- och konsumentupplevelse. Förvärvet stärker också vår position inom natursnacks med varumärket Parrots”, säger Cloettas tillförordnade vd Danko Maras.

Annons
X

Köpet ska skapa betydande synergier inom administration, inköp, logistik och försäljning.

Candyking har ett rejält börsfiasko i ryggen. I december 2013 skulle Candyking börsnoteras. Men mindre än ett dygn före noteringen drog bolaget i handbromsen. Förklaringen som gavs då var bland annat ett försämrat resultat på grund av två fabriksbränder hos två av Candykings större leverantörer.

Candykings försäljning ligger i dag på 1,3 miljarder kronor per år.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Foto: Bertil Ericson / TT / TT NYHETSBYRÅN Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X