X
Annons
X
Recension

Maria Miesenberger, Till hälften ängel Stor anledning att besöka Bellevueparken i sommar

Maria Miesenbergers figurer leker kurragömma bland Carl Eldhs monumentala verk. Det gäller att både passa in och sticka ut på samma gång i den trånga ateljén. Hon lyckas mycket väl med det.

Maria Miesenberger, ”Acceptans”, 2014.
Maria Miesenberger, ”Acceptans”, 2014. Foto: Urban Jörén

Krypande, klättrande eller redo för språng – Maria Miesenbergers karaktäristiska figurer är stilla och ändå mitt i en rörelse. På offentliga platser håller de sig fast under takbjälkar, balanserar på svindlande höjder eller söker skydd bakom alltför smala träd. Till exempel i Engelska parken i Varberg, ovanpå taket på konsthallen Artipelag på Värmdö och på Enskede gårds tunnelbanestation i Stockholm.

En av Miesenbergers androgyna skulpturer spejar just nu från Bellevuehöjden i Stockholm. Figuren sitter sex meter över marken med utsikt över Brunnsviken nedanför. Det är en vidunderlig gestalt. Distinkt, elegant, koncentrerad. Orörlig, men med samlad kraft. Upptagen med att hålla balansen eller beredd att ta ett svindlande hopp?

Maria Miesenberger, ”Acceptans”, 2014.

Foto: Urban Jörén Bild 1 av 4

Maria Miesenberger, ”Stilla rörelse”, modellskiss, 2012.

Foto: Urban Jörén Bild 2 av 4

Maria Miesenberger, ”Conversation 1”, 2001.

Foto: Urban Jörén Bild 3 av 4

Maria Miesenberger, ”Half an Angel”, 2001.

Foto: Urban Jörén Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X