”Stoppa vinhandeln på nätet helt och hållet”

Det är bra att regeringen nu vill begränsa distanshandel med vin, men förslagen går inte tillräckligt långt. När företag som Mathem.se försöker öka försäljningen av vin hem till dörren krävs åtgärder. Det skriver Sven Andréasson, läkare och professor i socialmedicin, Karolinska institutet.

Under strecket
Publicerad
Foto: Vegard Wivestad Grøtt/TT

Sven Andréasson

Foto: Mattias Ahlm
Annons

Det ekonomiska egenintresset lyser igenom i Jonas Ogvalls artikel på SvD Debatt 27/1. Han är nämligen vd för Svensk Digital Handel. Distanshandeln med alkohol har successivt ökat och bedrivs nu med stöd av aggressiv reklam och annan marknadsföring. Till stor del handlar det om detaljhandel – trots att sådan bara får bedrivas av Systembolaget i Sverige. Den här verksamheten är därför ett hot mot Systembolaget och mot en grundtanke i den svenska alkoholpolitiken. Man ska inte kunna bli rik på att sälja alkohol. Genom att begränsa vinstintresset begränsas också alkoholskadorna.

Regeringen vill nu försiktigt begränsa distanshandeln med alkohol genom att föreskriva att transporterna ska vara fristående från alkoholföretagen. Det handlar inte om att hindra människor att själva köpa vin från vinodlare och vinfirmor i utlandet. Enligt min mening är detta dock otillräckligt.

Annons
Annons
Annons