X
Annons
X

”Stoppa planerna på en flygplats i Sälen”

Att bygga en flygplats i Sälen för närmare 700 miljoner kronor är ett samhällsekonomiskt mycket olönsamt projekt och bör inte genomföras. Det skriver Arne Karyd, före detta utredare på Luftfartsverket och Trafikverket.

Många barnfamiljer åker till Sälen på vintern. Men att lägga hundratals miljoner i skattepengar på en flygplats är fel, skriver artikelförfattaren.
Många barnfamiljer åker till Sälen på vintern. Men att lägga hundratals miljoner i skattepengar på en flygplats är fel, skriver artikelförfattaren. Foto: Henrik Montgomery/TT

Sälen är ett stort skidområde med inte alltför avancerad åkning, 40 mil från Stockholm och ytterst populärt bland barnfamiljer. De tar sig dit med bil; i ett av den svenska trafikpolitikens många bottennapp revs järnvägen Malung-Sälen upp åren 1972-75 medan vägarna började fyllas av vinterturister. Alla skidliftar utom Granfjällsstöten drivs av Skistar AB som också äger 41 procent av destinationsbolaget Scandinavian Mountains AB. Detta äger i sin tur 95 procent av Scandinavian Mountains Airport AB (SMAAB) som vill bygga en helt ny flygplats för 680 miljoner kronor två mil väster om högfjällsområdet. För ändamålet lyckades man 2014 övertyga dåvarande näringsminister Annie Lööf att lova bidrag med 250 skattemiljoner.

Många barnfamiljer åker till Sälen på vintern. Men att lägga hundratals miljoner i skattepengar på en flygplats är fel, skriver artikelförfattaren.

Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 1 av 2

Arne Karyd

Foto: Privat Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X