Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Foto: Magnus Liam Karlsson
Design

”Stolen är möbelkonstnärernas mästarprov”

Designskribenten Dan Gordan om möbelförälskelser, överskattade sittmöbler och varför man kan se på stolar som gamla vänner.

Journalisten Dan Gordan har alltid varit intresserad av design och möbelhistoria. Så intresserad att han för snart tjugo år sedan skrev en bok om den möbel han gillar allra mest ­– stolen. Nu i augusti släpps en ny upplaga av Svenska stolar och deras formgivare 1899 till idag, uppdaterad med det senaste inom svensk möbeldesign.

Annons

– Det finns ingen annan möbel som kan mäta sig med stolen, den är så personlig. Uttryck, material och konstruktion berättar en historia om både formgivaren och tiden den blev till i. Man kan säga att stolen är möbelkonstnärernas mästarprov – det är en väldig konstruktionsuppgift att få ihop fyra ben med en rygg. Inte minst om man jobbar i trä, berättar Dan Gordan.

Hur känner man igen en bra stol?

– Den ska förstås fylla sin funktion och vara skön att sitta i. Men helst också ha en personlighet, något man blir förtjust i. Något som gör att man fortsätter att gilla den. Man kan se på stolar som gamla vänner ­– man kan tröttna på dem en period för att sedan hitta tillbaka till varandra. För tjugo år sedan köpte jag en Lamino-stol från Swedese som jag efter flera års dagligt umgänge tappade intresse för, men nu sitter jag i den igen. Som om vi lärt känna varandra på nytt.

Favoritepok när det kommer till stoldesign?

– Det är svårt att inte säga 50-talet, en period då man skapade möbler med otroligt stor omsorg. Förutom Lamino-stolen har jag även Carl-Axel Ackings stol Trienna hemma i vardagsrummet, båda skapade på 50-talet. Danska designern Børge Mogensen Øresundsserie är också ett bra exempel på fin möbelkonst från det årtiondet.

Madonna av David Ericsson för Gärsnäs.
Madonna av David Ericsson för Gärsnäs. Foto: Lennart Durehed

En ny stol du tror blir en framtida klassiker?

– Madonna av David Ericsson för Gärsnäs, klädd i den fina materialkombinationen läder och trä. Och Pierre Sindres fåtölj Dandy, även den producerad av samma företag. Båda är moderna i sina uttryck men fångar samtidigt något som hör ihop med 1900-talet och som väcker känslor. Dandys rottingskepnad är enkel att tilltalas av. Det som förenar flera av de nya stolar jag adderat till boken är att de är trämöbler som blickar bakåt i tiden. Som Atelier Chair, ritad av Taf och producerad av Artek för Nationalmuseum. Den skickar en hälsning till Sven Markelius orkesterstol för Helsingborgs konsterhus som ritades i början av 30-talet. Dan Ihreborns nya Link avslutar boken och är en lyckad flört med 50-talet.

Finns det överskattade stolar?

– Ja, vissa stolar blir så populära att man kan bli lite trött på dem. Hans J. Wegners Y-stol är en riktig klassiker men också svårt överexponerad. Själv tycker jag också att den inte är så skön att sitta i med sin båge upp som skär in i ryggen.

Given fråga – vilken är din favoritstol?

– Jag är otrogen och byter hela tiden, men bland mina nya tillägg i boken gillar jag Mr. Jones av Alexander Lervik. Den har en helt otrolig kvalité och är väldigt bekväm. En drömfåtölj, helt enkelt.

Har du gjort ett oväntat stolfynd någon gång?

– För många år sedan ropade jag på en auktion in några små skolstolar från 40- och 50-talet. Jag blev så kär i dem och tänkte direkt att de skulle passa perfekt för kommande barnbarn. De var billiga, men för mig var det ett fynd och ren glädje. Och nu kommer de snart till användning.

Atelier Chair, ritad av Taf och producerad av Artek för Nationalmuseum.
Atelier Chair, ritad av Taf och producerad av Artek för Nationalmuseum. Foto: Nationalmuseum/Pressbild

Foto: Magnus Liam Karlsson, pressbilder.

Till Toppen