Annons
X
Annons
X

Stöd för KD-förslag om IS-krigare

Ebba Busch Thors förslag att döma IS-krigare för landsförräderi fick stort genomslag, visar SvD/Lisslys analys av sociala medier. Men intresset för henne själv är måttligt.

Almedalsveckan 2015

Hetast i Almedalen under tisdagen

Bland journalister och politiska experter har det surrats lite extra inför Ebba Busch Thors Almedalstal eftersom det är hennes första som partiledare. Men SvD/Lisslys analys visar att intresset för KD-ledaren i sociala medier under talet mellan klockan 19 och 20 var betydligt lägre än för både Annie Lööf (C) och Stefan Löfven (S) som tidigare talat.

Själv var KD-ledaren i alla fall taggad:

Och hennes KD-nyhet att svenskar som slåss för IS ska kunna dömas för landsförräderi, fick bra genomslag. Två av de allra vanligaste orden i inlägg som nämner KD-ledaren under tisdagen är "landsförräderi" och "IS-krigare".

Annons
X

– Majoriteten tycker att det är bra, tydligt och starkt av Ebba Busch Thor att ta ställning, medan vissa tycker att hon är naiv och nu är ett hett villebråd för SD, säger Gustav Barck, analytiker på Lissly.

Annars var det full fart på sociala medier – Almedalen når normalt sin kokpunkt tisdag–onsdag. Men årets politikervecka har präglats av en mer avslappnad stämning än supervalårets.

En titt på de mest spridda inläggen i sociala medier under dagen visar inte upp några större skandaler:

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Som grafiken från måndagsdygnet nedan visar surras det mest i Almedalen mellan klockan 09 och 15, med en ny peak vid partiledartalet klockan 19. Särskilt många fylletweets från kvällarnas mingel och fester verkar emellertid inte göras, enligt SvD/Lisslys statistik.

    Då twittras det mest

    Tidpunkterna då det görs flest inlägg i sociala medier om Almedalen. Foto: Lissly/SvD

    Lissly mäter vad som sägs på Twitter, Facebook, Instagram, bloggar och svenska forum. I praktiken sker huvuddelen av kommunikationen på Twitter.

    Aktivast och populärast under tisdagen

    Tidigare i veckan

    Sammanfattning över tidigare dagar i Almedalen i sociala medier finns här:

    Söndag Loj reaktion på Almedalen i sociala medier

    Måndag Ingen succé för Löfvens nya moralord på nätet

    Annons

    Tidpunkterna då det görs flest inlägg i sociala medier om Almedalen.

    Foto: Lissly/SvD Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X