Stockholms stad ser lättvindigt på offentlig konst

Polisanmälan för en stöld av en tre ton tung bronsskulptur i Stockholm gjordes först ett år i efterhand. Men varför placeras överhuvudtaget en oersättlig skulptur i ett magasin i Stockholms frihamn för att glömmas bort? Det undrar journalisten Harald Norbelie, som efterlyser svar från Stockholms politiker.

Under strecket
Publicerad
Skulpturen Om varandra av Björn Evensen.

Skulpturen Om varandra av Björn Evensen.

Foto: STOCKHOLMS STADSMUSEUM
Annons

Förra våren upptäcktes att skulpturen Om Varandra, som sedan 1973 varit placerad på Klara Mälarstrand mitt emot Stadshuset, men som 2003 flyttades till ett magasin i Frihamnen för att lämna plats åt ett sophus, var stulen. Statyn är gjuten i brons; den är närmare tre meter hög; den väger upp mot ett par ton; den är spårlöst försvunnen från ett kameraövervakat område. Polisanmälan gjordes först i januari 2012.

Konstnären heter Björn Erling Evensen, en av Sveriges internationellt mest erkända konstnärer. Fortfarande, vid hög ålder, är han dagligen fullt verksam i sin ateljé i Visby. Ett världsnamn, representerad på rader av framstående museer; hans skulpturer finns i metropoler från Australien till USA; han har varit gästprofessor vid två amerikanska universitet. För tre år sedan var han i Utah och föreläste om sin konst i samband med en utställning. Det skulle aldrig hända i Sverige, sa han då. Detta provinsiella ointresse kallade han för välfärdsdvalan. I dag upprepar han samma sorgsna omdöme om kulturklimatet i sitt hemland.

Annons
Annons
Annons