Stockholms regionplan faller samman efter ett år

Hur gärna förespråkarna för nya stadsmotorvägar än vill bidrar inte nya motorvägar till ökad stadskvalitet. Det går helt enkelt inte att bygga tätt och stadslikt om en stor del av invånarna ska transportera sig med bil. Det skriver Mikael Sundström, Kollektivtrafikant Sthlm, Anders Gardebring, Yimby, och Lars Strömgren, Urbanisma.

Under strecket
Publicerad
Tusentals människor samlades framför scenen uppbyggd vid en viadukt som popgruppen EMD spelade på och för att uppleva när näst sista delen av nya väg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn invigdes den 26 september 2009.

Tusentals människor samlades framför scenen uppbyggd vid en viadukt som popgruppen EMD spelade på och för att uppleva när näst sista delen av nya väg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn invigdes den 26 september 2009.

Foto: FREDRIK PERSSON/SCANPIX
Annons

Det tog ett år innan Stockholms regionplan Rufs 2010 började rasa samman. Haninge kommun väljer att frångå idén om att skapa en regional stadskärna med pendeltågsstationerna i Haninge och Handens centrum som centralnoder. Istället har man beslutat om ett isolerat externt företagsområde i Albyberg.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons