Stockholm storsatsar på matte för eleverna

Vidareutbildning för mattelärarna, undervisning på modersmålet och stöd till föräldrar som vill hjälpa eleverna med läxorna. Det är Stockholms strategi för att vända trenden med dåliga matematikresultat bland eleverna.

Under strecket
Publicerad
Annons

På Fridhemsskolan i Stockholm träffades i går 500 lärare för att bli bättre på att lära ut matematik till barn och unga. För elevernas mattekunskaper har försämrats. Sämst resultat fick Sverige i internationella Timss-undersökningen för ett år sedan. Den visade att de svenska åttondeklassarna kan mindre matte än sjuorna kunde 1995 och att kunskapsnivån sjunkit mest i Sverige bland 16 jämförda länder.

– Resultaten går åt fel håll. Vi har verkligen problem på matematikområdet, erkänner Erik Nilsson (s), Stockholms skolborgarråd.
Med 40 miljoner kronor från kompetensfonden ska Stockholm vända trenden. Matematiklärare som har mindre än 20 högskolepoäng i ämnet ska erbjudas vidareutbildning. I 75 grundskolor byggs matematikverkstäder, där eleverna lär sig räkna med laborativ undervisning.

Annons
Annons
Annons