Stockholm storsatsar – 33 000 nya laddplatser

Miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén menar att Stockholm behöver långt fler laddplatser.
Miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén menar att Stockholm behöver långt fler laddplatser. Foto: Malin Hoelstad

Tysta och avgasfria gator kan vara framtiden för Stockholm om elbilarna fortsätter vinna mark i innerstaden. Men hur mycket kommer staden behöva ändra skepnad när allt fler vill ladda sina bilar på allmänna gator?

Under strecket
Publicerad

I dag går det att ladda elbilar utanför Kungliga Slottet.

Foto: Gustaf Månsson

Laddning ska aldrig vara ett hinder för en stockholmare att skaffa elbil, säger Daniel Helldén.

Foto: Malin Hoelstad

Vid Operahuset i Stockholm finns snabbladdare, som laddar upp till 80 procent av batteriets kapacitet.

Foto: Gustaf Månsson
Annons

Många svenskar hade gärna sett att deras nästa bilköp är en el- eller laddhybrid – men oroar sig över att det inte kommer finnas tillräckligt med laddningsstationer för att göra bilarna tillförlitliga som transportmedel. Det visar en undersökning som gjorts av Mejsel, på uppdrag av elbilsmässan Ecar expo.

I Stockholms kommuns grönblåa styre är det miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén som har frågan på sitt bord. Målet som är uppsatt från politiskt håll är tydligt: år 2030 ska all gatuparkering i Stockholms innerstad ha laddmöjligheter för elbilar. I dag har knappt 2 000 av innerstadens omkring 35 000 publika parkeringsplatser detta.

Artikelserien Elektrifieringen presenteras av ToyotaToyota

Till Elektrifieringen
Annons
Annons
Annons