Annons

Per Gudmundson:Stockholm kan bli en ruin igen

Rivningarna i centrala Stockholm föregicks av ett ekonomiskt vanstyre.
Rivningarna i centrala Stockholm föregicks av ett ekonomiskt vanstyre. Foto: Pressens Bild / TT
Under strecket
Publicerad

Ur ”Res aldrig på enkel biljett”, en av de filmer som präglades av en säreget dammig estetik.

Foto: Folkets bio. Bild 1 av 3

Otto Meyers konstgjuteri i SvD när statyn av Karl XV var färdig hösten 1908. Den står i dag på Djurgården, framför Biologiska museet.

Foto: Ur SvD 26/11–1908 Bild 2 av 3

Porten till det gamla gjuteriet nuförtiden.

Foto: Wikipedia. Bild 3 av 3

Efter den smått anarkistiska serien ”Tårtan” (1972) och lika infallsrika ”Doktor Krall” (1974) var upphovsmännen Håkan Alexandersson och Carl Johan De Geer mer eller mindre portförbjudna från Sveriges Television under åtta år. Det var först med ”Privatdetektiven Kant” (1983) som de släpptes in igen.

Den var inspelad i vad som kom att kallas Meyerateljéerna, före detta Otto Meyers konstgjuteri på Västmannagatan 81 i Vasastan, Stockholm. Här göts flera av stadens mest älskade skulpturer, som exempelvis S:t Göran och draken på Köpmansbrinken i Gamla stan, eller delar av utsmyckningen på Dramaten och Operan. Den gamla ateljéfastigheten var helt förfallen, övergiven sedan ett decennium och saknade el och vatten. De fattiga filmarna fick hyra huset på rivningskontrakt till en närmast symbolisk kostnad: ett hundra kronor i månaden.

Annons
Annons
Annons