Annons

Salieri vs MozartStjärnspel när Loa Falkman gestaltar medelmåttan Salieri

Frida Österberg (Författaren), Hillevi Martinpelto (Eleonora) och Loa Falkman (Salieri).
Frida Österberg (Författaren), Hillevi Martinpelto (Eleonora) och Loa Falkman (Salieri). Foto: Markus Gårder

De samtida tonsättarna Mozart och Salieri har ställts emot varandra flera gånger, bland annat i Milos Formans hyllade film ”Amadeus”. En poäng med Folkoperans ”Salieri vs Mozart” är att det är medelmåttan Salieri som får våra sympatier.

Under strecket
Publicerad

Måste ett geni vara en god människa? – i den frågan utmynnar Pusjkins korta versdrama ”Mozart och Salieri” från 1830. Att frågeställningen knappast har tappat sin aktualitet, det visar inte minst den senaste tidens diskussioner i kölvattnet efter metoo. Kan vi uppskatta verk av filmskapare, tonsättare och författare trots att vi vet att de är pedofiler, antisemiter eller mördare?

Med Pusjkins pjäs, skriven bara fem år efter Salieris död, spreds den långlivade myten att Salieri av avundsjuka skulle ha giftmördat Mozart. Idén att Mozarts tidiga död var en medelmåttig kollegas hämnd på ett gudabenådat tonsättargeni användes sedan av engelsmannen Peter Shaffer för pjäsen ”Amadeus”, vilken i Milos Formans händer blev en omåttligt populär film med samma namn.

Annons
Annons
Annons